Kristiansand: Det kom fram under et foredrag av daglig leder for Knutepunkt Sørlandet, Wenche Wehus, under Forskningsdagene om Sørlandet i regionenes Europa i går. Ledelsen i Knutepunkt Sørlandet opplever enorm interesse i Europa for et samarbeidsprosjekt mellom Lillesand og Birkenes som har som målsetning å gi bedre tjenestetilbud til innbyggerne, og samtidig effektivisere administrative oppgaver. Prosjektet som er EU-støttet og statsstøttet, har som mål å gi en like god tjeneste til de som bor i utkanten, som til de som bor i sentrum. En effektivisering av driften gjør at pengene kan brukes på publikum.— Prosjektet vil bli gjennomført i perioden 2004-2006, forteller daglig leder i Knutepunkt Sørlandet, Wenche Wehus. Hun sier at effektiviseringen oppnås blant annet ved at tjenester og rutiner beskrives og automatiseres, og ved å innføre selvbetjeningsløsninger for innbyggere. Det blir også lagt vekt på at innbyggerne selv skal være med på å effektivisere kommunen. Hun viste til at det er brukt 400.000 kroner mindre til annonsering, 400.000 kroner mindre i porto, 15-20 minutter spart på hver barnehagesøknad som kommer inn elektronisk og ikke minst er servicen til publikum blitt mye bedre.Knutepunkt Sørlandets prosjekt med å ta i bruk teknologi for å gi publikum bedre tjenester, har gitt gode resultater.- Mange oppgaver utføres mer eller mindre likt i de fleste kommuner. Ved å dokumentere prosesser og rutiner i de samarbeidende kommunene, vil man samtidig sikre at resultatet er overførbart mellom kommunene. Og det er tilgjengelig også for andre kommuner innenfor Knutepunkt Sørlandet som måtte ønske å ta del i resultatet, sier prosjektlederen i Knutepunkt Sørlandet, Ellen Karin Larsen.