MANDAL: — Det er nødvendig med en viss adgangskontroll. Havna trenger en sikker sone for større båter, borefartøyer og lignende. Da en cruisebåt var innom forleden, måtte havnevesenet selv sørge for vaktholdet, sier Hansen.

Han legger til at mye av bakgrunnen for et slikt tiltak er de internasjonale forskriftene for sikring av kaianlegg til FNs sjøfartsorganisisasjon IMO, forskrifter også Mandal Havnevesen må følge.

Han håper at arbeidene med å inngjerde området kan komme i gang i løpet av august.

— Arbeidet med å sikre havna blir lettere i Mandal enn i for eksempel en by som Stavanger. Siden kaianlegget på Gismerøya ligger utenfor bysenteret, blir ikke en inngjerding til særlig sjenanse for byboerne, hevder Hansen.

Det første den nye havnefogden skal gjøre, er imidlertid å gjøre seg kjent med Mandal. Han har alt lagt til ved den nye gjestehavna, sier han.

tarald.r.aas@fedrelandsvennen.no