KRISTIANSAND: — Svært overraskende, sier leder av Kjevikrådet Are Østmo, etter å ha blitt orientert av den lokale lufthavnsjefen i Avinor, Morten Wathne.

Og Østmo legger til:

— Hvis dette stemmer, kan vi jo bygge to nye flyplasser.

Det er nedskyting av fjelltopper et par mil nordøstover gjennom Tveit som vil fordyre prosjektet så sterkt at det trolig er å anse som dødt.

Ifølge lufthavnsjefen er kraftig justering av topografien nødvendig for å kunne gi forlengelse av rullebanen med 400 meter full fysisk effekt.

I så fall blir det en meterpris på opp mot 17,5 millioner kroner.

— Hvis rullebane ikke lenger er tema, bør det i alle fall være mulig å se på avgiftssystemet, slik at flyplassen kan utvikles, mener Are Østmo, som også er næringskonsulent i Kristiansand kommune.

Markedssjef på Kjevik, Iver Holter-Andersen, sier at god utvikling av chartertrafikk ikke avhenger av forlenget rullebane.

— I løpet av ett år er trafikken økt med 100 prosent. Og siden jeg tiltrådte i mars, har jeg bare svart nei på én henvendelse. Det var et charterfly av typen Boeing 767 fra israelske El-Al.

Holter-Andersen tror Kjevik har gode muligheter til ytterligere vekst med dagens bane, og viser til at stadig flere selskaper bruker mindre fly med sterke maskiner.

Uansett må sikkerhetssonene på Kjevik økes. Avinor har nå forlatt forslaget om å spise areal i hver ende og dermed forkorte den effektive rullebanen.

Da gjenstår to muligheter: Enten 110 meter i hver ende eller 300 meter mot nord. Det første alternativet vil koste 100 millioner kroner, det andre 196 millioner. Velges sistnevnte, må de ti øverste meterne av Lauvåsen, et par kilometer nord for rullebanen, sprenges bort.

Begge alternativer krever ny adkomstvei i tunnel under nordenden av banen.

Innen den tid får Kristiansand lufthavn nytt tårn, trolig ved årsskiftet 2007-08 og til en pris av 40 millioner kroner.

Men aller først får terminalbygningen en innvendig makeup. I løpet av halvannen måned er 7-Eleven på plass. Samtidig starter forprosjektet av en utlandsenhet, som skal stå ferdig i 2007. Både Morten Wathne og Are Østmo understreker at forlenget rullebane ikke er endelig skrinlagt.

— Saken må diskuteres før vi konkluderer sier Østmo. Styret i Avinor tar endelig beslutning, sier Wathne.