Kristiansand: — Det er fortsatt kunder som tipser oss om personer som ikke dusjer eller dusjer med badetøy på. Vi tar saken veldig alvorlig, sier daglig leder på Spicheren, Sonja Wåland.I dusjen har Spicheren store plakater som oppfordrer folk til være nøye med hygienen når de skal i badebassenget.Etter at Fædrelandsvennen i januar skrev om de slurvete gjestene på Spicheren, har Wåland opplevd at kundene kontrollerer hverandre.- Jeg oppfordrer folk til sosial kontroll. Jeg har hørt historier om fireåringer som skuler opp på naboen og spør om personen ikke skal dusje, forteller hun. Viktig

Hygiene er et problem, ikke bare på Spicheren, men i alle svømme- og badeanlegg i Norge.- Vi ønsker å være kvalitetsbevisste og profesjonelle og tar dermed klagene fra kundene våre svært alvorlig, sier Wåland.Noen kunder har foreslått at Spicheren får dusjkontrollører. Det er ikke aktuelt, mener Wåland.- Med våre åpningstider vil det koste oss mellom en halv og en million kroner i året å ha dusjkontrollør. De pengene har vi ikke, sier hun.Ansatte tar likevel stikkprøver i garderobene.Dusjproblematikken var ett av temaene som ble tatt opp på et møte med alle de fast ansatte i går.- Hygiene er en del av vår service. En undersøkelse blant kundene våre viser at hygiene kommer som kriterium nummer to når man skal velge treningssenter. Folk er opptatt av at det er rent og trivelig, sier Wåland.Kriterium nummer en er kompetanse og på tredjeplass kommer produkter. Vil du lese mer? Se vår papirutgave.