KRISTIANSAND: Er vi så vant til å se Domkirken at vi ikke ser den? Den står nå der, svær og murgrå, litt flekkete og eføybevokst, og med spiret fremdeles høyere enn noe annet i Kvadraturen eller dens umiddelbare nærhet. Det kanskje ikke alle vet er at det er den fjerde kirken på stedet. Den første var en liten trekirke, en langkirke, som ble bygd i 1645, fire år etter byens grunnleggelse. Den ble avløst av en ny kirke i 1695, en korskirke, på samme tomt som den første. Byen var nå blitt bispesete, noe som krevde et staseligere bygg. Kirken brant ned til grunnen i 1734, bare noe av murene stod igjen. På disse murene reiste man så den tredje kirken i 1738, og denne fikk stå i fred for ilden til 1880. Vår nåværende domkirke ble bygd i 1884 og stod ferdig i 1885. Den er en av de aller største kirker i landet, reist i nygotisk stil. I dag har den 1800 sitteplasser, før restaureringen på slutten av 50-tallet hadde den over 2000 sitteplasser. Den er tegnet av arkitekt R. Thrap-Meyer og bygget under tilsyn av byggmester Theodor Hansen. Det har gjennom årene vært mange og ulike meninger om hvorvidt kirken egentlig er vakker eller ikke. Vilhelm Krag likte den dårlig og er ikke nådig i sine første omtaler av den. I boken «Kristianssands Næringsliv i ældre og nyere tid i tekst og billeder» skriver overretssagfører P. Hansen nokså tørt at: «Kirken er adskilligt større end den ældre, men mange finder, at denne var smukkere. Dens Indre med sine graabrune Vægge og Lofter gjør ogsaa et mere trist end høitideligt Indtryk. Intet Under derfor, at mange ældre Folk savner den gamle Kirkes lyse Venlighed». Men det var i 1905, da mange ennå husket den forrige kirken. Lørdag 8. november arrangerte Kirkeakademiet i Kristiansand en omvisning med fokus på kunst og gamle klenodier i Kristiansand Domkirke. Fædrelandsvennen presenterer her en del av de gjenstander og kunstverk som ble presentert i denne sammenhengen. Altertavlen

Det største og vel uten tvil vakreste kunstverk i kirken er altertavlen. Den er malt av Eilif Peterssen (1852-1928) og tittelen er «Kristus i Emmaus». Ofte kalles motivet Emmaus-vandrerne. Det skildrer de to som møter Jesus i tiden mellom hans oppstandelse og himmelfart. Øyeblikket Peterssen skildrer er erkjennelsens, da de to innser at de møter Jesus, han som de trodde var død og begravet. Eilif Peterssen studerte først i Karlsruhe, siden i München — historiemaleriets Mekka i datidens Tyskland. Hans mest berømte bilde er «Christian II underskriver Torben Oxes dødsdom», et maleri som i dag befinner seg i Nasjonalgalleriet og regnes som hovedverket i norsk historiemaleri. Eilif Peterssen har malt et titalls altertavler til norske kirker. Glassmaleriene

Glassmaleriene i koret ser menigheten ikke mye til, innfelt som de er dypt i vindusnisjene. De to glassmaleriene som vender ut mot kirkeskipet er synlige, særlig når ettermiddags- og kveldssolen lar de mørke bildene stråle av lys. Disse ble laget til kirkens 50-årsjubileum i 1935 og er skapt av maleren Karl Kristiansen (1886-1971). Han var elev av Emanuel Vigeland og fikk en solid utdannelse i så vel fresko- som glassmaleriteknikk. Blant annet assisterte han Emanuel Vigeland under arbeidet med Vålerengen kirke i Oslo. Kristiansen har, i tillegg til glassmaleriene i Kristiansand Domkirke, utført arbeider i Borgund kirke, Askim kirke, Brandval kirke, Solør kirke, Råholt kapell, Eidsvoll, Sarpsborg og Ullern kirker. Koret er skilt fra kirkeskipet med et høyt gjerde. Messingpillarene her er fra den forrige kirken. «Skillerummet mellem Choret og den øvrige Deel af Kirken har 28 støbte Messing Pillarer, hvoraf hver har kostet 10 rd., forærede af nesten ligesaa mange Personer i og udenfor Byen, den Tid Kirken oprejstes igjen af sin Aske. Givernes Navne og Aarstallet staaer paa hver især» skriver Nicolai Wergeland i Christiansands Beskrivelse fra 1812. Evangelistene

Wergeland skriver videre at «Ovenpaa Skillerummet er anbragt de fire Evangelister i Legemsstørrelse tilligemed deres Sindbilleder. Arbejdet er ganske godt», sier han, om de fire evangelistene som står i kirken den dag i dag. Men hvem som er mester for dem vet vi altså ikke. Ikke alle av den gamle kirkes utsmykninger får like god karakter av Nicolai Wergeland. En stor staaende forgyldt Figur, der skal forestille en Engel, men som er saare grim, holder Døbefadet. En elendig Moses bærer Prækestolen», skriver han. Disse ble flammenes rov i 1880. De to stor lysestakene på alteret ble gitt til kirken i 1738 og ble reddet unna brannen. Det samme gjelder døpefonten i marmor som er fra 1825. Døpefatet i sølv ble omstøpt til denne i 1825 - av et døpefat fra 1750. Nye kirketekstiler

Alterduken - antemensalet - er av kirkens aller nyeste kunstverker, utført som broderi av Borgny Svalastog, en av landets fremste kirkekunstnere i dag. Hun har er i ferd med å fullføre nye kirketekstiler i alle liturgiske farver. Prekestolen i dagens kirke har noen ganske farvesterke malerier av de tolv apostlene i de smale feltene mellom panelbordene. Disse er utført på 30-tallet av maleren Hugo Lous Mohr (1889-1970). Han er mest kjent for de enorme takmaleriene i Oslo Domkirke (utført fra 1935). Apostlene i Kristiansand er utført i 1934 og var ferdige til jubileet i -35. Hugo Lous Mohr var forresten født i Mandal, som prestesønn. Fregatten Jylland

Under orgelgalleriet henger et skip, en seilskutemodell. Det er Fregatten Jylland, et skip som betydde svært mye i slaget ved Helgoland i 1864. Skipet ble gitt som gave fra Hjørring by til Kristiansand Domkirke i 1964 - ved 100-årsminnet for slaget. Arveprins Knud kom fra Danmark ens ærend for å overrekke det og holde minnestund på kirkegården ved minnesmerket over de 15 falne dansker som ble tatt i land i Kristiansand den gang. Fregatten Jylland - i fullformat - er i dag å se i restaurert tilstand i Ebeltoft i Danmark. På vei ut av kirken passerer man døren til våpenhuset. Den var ny etter restaureringen i 1959-60, da interiøret ble sandblåst og fikk den karakter av ubehandlet tre det har i dag. Døren er, vendt mot våpenhuset, rikt utskåret av Kristiansandskunstnerne Olav og Borghild Hasaas. Døren - med de bibelske motiver - fungerer som altervegg når våpenhuset fungerer som kapell. Dette rommet er dessuten utsmykket med 12 gamle malerier på treplater, også disse reddet ut fra den gamle kirken. Wergeland sier kort og godt dette om dem: Paa siderne ere 10 Bibelske Historier afmalede.