Mandal: Forslaget ble lansert av Høyre da planutvalget behandlet sentrumsplanen i går.Vårt forslag er bro på begge sider av elva og tunnel midt under elva, sa Jon G. Ask (H) i møtet i går.Ask stod fremst i køen for at at Teppe Eiendom skal få bygge leiligheter i fem etasjer og kanal på Kastellodden. Han fikk følge av samtlige medlemmer, som samtidig gav uttrykk for at funksjonshemmede ikke kunne kreve rett til fremkommelighet på promenaden fra Øvrebyen til Piren.Båthuset på Kastellodden ble krevd fjernet fordi det ville stenge for promenaden.Det ble åpnet for at opp mot 95 prosent av Sanden kan bli leiligheter. Teppe Eiendom kan bygge 15 meter høyt, som de yttererste byggene til Techno Eiendom. Andre eiendommer kan bli premiert med å få bygge i høyden dersom de gir god plass til fellesarealer utendørs.Siktlinja fra Møllebakken, som har ligget i sentrumsplanen i minst 15 år, ble fjernet for å gi plass til nybygg for Peter A. Klev og Sønn.Teknisk forvaltning fikk i oppdrag å undersøke om beboere langs Mandalselva i Øvrebyen har privatisert området fra boligene sine ned mot elva. Det ble godkjent nybygg i fire etasjer med garasje i kjelleren på området til rutebilstasjonen med direkte forbindelse til Amfisenteret. Elvepromenaden i Jens Dedekamsvei ble fjernet. Konkoigata skal innsnevres til gang— og sykkelsti, mens det skal åpnes for parkering inne i Konkoiheia og Kronheia. Hvordan parkeringsproblemene skal løses i sentrum ble ikke avklart i går, men i henhold til planen forsvinner 120 p-plasser. Ordføreren kunne meddele at Store Elvegate 1B var solgt med fortjeneste på 360.000.