LINDESNES: — Boten er rett og slett tåpelig. Haaland er den første og eneste konkurransekjøreren som har fått bot. At norgesmesteren ikke gis anledning til å trene i nærområdet sitt er utrolig, sier Jens Moos, leder i båtseksjonen i Motorsportforbundet (NMF).Han er nå så irritert over at de aktive vannjetkjørerne i Lindesnes stadig motarbeides, at han truer med å forsøke å få fjernet hele vannskuterloven. Blir loven fjernet, vil det igjen bli fritt fram for alle som vil kjøre vannskuter. EØS-stridig

  • Det strider mot EØS-avtalen å totalforby bruken av vannjet, fordi en slik lov går ut over den frie konkurransen. Både i Sverige og Danmark har saken vært oppe for domstolene. Resultatet er at man i dag fritt kan kjøre vannjet i begge våre naboland, sier Moos.Avdelingsdirektør i Utenriksdepartementets rettsavdeling, Irvin Høyland, forteller at overvåkningsorganet ESA allerede har åpnet en sak mot Norge, fordi de mener Norges lovgivning er for streng. I åpningsbrevet opplyser ESA at det norske regelverket kan være i strid med EØS-avtalen, og ber norske myndigheter om å komme med et svar.- EØS-avtalen er til hinder for å forby bruken av bestemte varer, dersom det ikke gis en spesiell begrunnelse, som for eksempel miljøhensyn, sier Høyland. Espen Koksvik, seniorrådgiver i Friluftsliv i Miljøverndepartementet, sier de vil bruke miljøargumenter for å unngå at loven fjernes.- Vi gir oss ikke uten kamp. Det er best for alt liv langs kysten at vannskuterloven beholdes, sier Koksvik.Moos i NMF sier loven mot skuterkjøring stort sett har fungert greit, siden kommunene kan gi dispensasjon til kjøring. I Lindesnes har det derimot ikke gått så bra, med problemer med både kommune og Fylkesmann, og NMFs tålmodighet begynner nå å ta slutt.- Når mange av våre beste kjørere ikke gis anledning til å trene, og stadig motarbeides, må vi gjøre noe, sier Moos. Godtar boten

Boten som utløste NMFs sinne, fikk Ole-Einar Haaland på en treningstur i april i år. Fylkesmannen anmeldte norgesmesteren til politiet for ulovlig ferdsel med vannjet. Haaland kjørte da på havet utenfor Furuholmen.- Grunnen til at jeg kjørte, var at jeg hadde fått beskjed av forbundet om at jeg hadde retten på min side, sier Haaland.Haaland hadde fått beskjed om at når man ikke har tilgang på treningsbane, men har lisens gjennom NMF kan man kjøre på havet. Samtidig ble det gitt inntrykk av at medlemmer kunne kjøre der de visste at de kunne bli anmeldt, for å få en avklaring rundt loven. Men NMF har bestemt at Haalands sak ikke skal til retten. Derfor har Haaland valgt å godta boten på 4000 kroner. Venter

— Vi har bestemt oss for å vente med å kjøre sak til en ny skuter kommer på markedet om få uker. Den skuteren er produsert i Østerrike, og er den første vannskuter som er totalprodusert innenfor EU, sier Moos.Haaland på sin side, skulle gjerne hatt saken sin i retten.- Det er irriterende. Da loven mot vannjetkjøring kom, sa miljøvernministeren at den ikke skulle gå ut over de aktive utøverne. Men det gjør den i Lindesnes. Derfor var det mye fram og tilbake mellom advokat og forbund, før jeg til slutt valgte å godta boten, sier Haaland, som mener kommunens uvilje nå kan føre til større problemer enn en treningsbane ville gjort.- Jeg forstår at folk ikke ønsker en vannjet i hver bukt. For kommunen ville derfor det beste være å gi oss et treningsområde, sier Haaland.