LILLESAND: Frik Hougen var på plass med sin gitar og sine sanger, mozellen funklet om kapp med julivarm sjø, og langpannekakene lå salgsklare under kjøkkenhåndkleet. Og inne i den gamle skolestua gikk Borghild Thyri rundt og så til at alt var på rett plass og klart for innrykk.Nå må det vel innrømmes at det helt store innrykket var det vel ikke, denne litt døsigvarme dagen som mest inviterte til høy solfaktor og en ukebladnovelle på svaberget. Men noen kom da.Og sannelig er ikke galleriet blant de lettest tilgjengelige. Her må du komme i båt. Velger du bilen, blir det å parkere på lykke og fromme i Langholmsund og håpe at parkeringsvaktene er langt unna. Videre å satse på at en vennlig sjel med påhengs kan frakte deg ut de fem minuttene til Sandøya. Så om det ikke veltet på med folk lørdag, så har det sin forklaring.Uansett, de som kom, trivdes. Og Borghild Thyris bilder var både lette, fargesterke og med et sommerlig preg. Hun er utdannet fra Westerdals reklameskole og har arbeidet som grafisk designer siden 1985. Hun har mottatt Visueltprisen for sine arbeider og deltatt på nordisk illustrasjonsutstilling i København rådhus. Borghild eksperimenterer med ulike trykkoverføringer og fotocollage i sine arbeider, med spennende resultat.Gunn Roos er også representert med sine bilder, men var ikke til stede på åpningen. Hun er født i Finland og har bodd i Oslo i seks år. Spontanitet og «barnaktig» leken er stikkord for kunsten hennes.Ute i gangen, der ungene hang fra seg yttertøyet etter å ha blitt rodd til skole i sin tid, har Birgitte Strand Hasselknippe hengt opp bilder fra den kjente fotografen Anders Beer Wilses ferder i Gamle Hellesund rundt 1930. Wilse hadde en enorm fotoproduksjon gjennom 50 år, og her kan vi blant annet granske et uttrykksfullt foto av los Anton Arentsen fra 1929. Og bilder preget av stoisk ro, trebåter og hvite skipperluer i sommersol.Utstillingen blir for øvrig stående utover sommeren fram til 23. juli. Med Kafé Karma i full drift. Så her blir det langpannekaker til kunsten.