KJEVIK: Under landing for BU208 fra Oslo lufthavn klokken 09.10 hørte kapteinen et lite dunk i venstre ving. Ved nærmere falkeblikk fant man blod på cowlingen — selve dekselet rundt jetmotoren. Det befant seg også en mindre mengde lerkefjær i selve motoren.Siden det ikke er stasjonert flymekanikere på Kjevik, måtte en stykk tilkalles fra Braathens på Gardermoen.- Det var ikke noe galt, men sikkerheten er i høysetet. I verste fall kan et blad i jetmotoren bøye seg, og den sjekken må gjøres visuelt av en flymekaniker, som skriver under på at alt er i orden, forklarer driftsleder Per Aslaksen i Scandinavian Ground Services, som representerer Braathens på Kristiansand lufthavn, Kjevik.Det eneste passasjerene har krav på ved slike uforutsette hendelser, er å få booket om til andre avganger dersom de skal videre fra Gardermoen.Boeing 737-maskinen med 120 seter var velfylt av passasjerer og i ferd med å lande helt sør på rullebanen, da den lett forvirrede fuglen gjorde den fatale manøveren.- Lerkene reagerer ikke på skremmeskudd, men lever i sin egen verden. Kråkene er smarte og klarer seg alltid, men store måkeflokker er vi redd for, sier John Endresen fra Avinor, vaktsjef ved brannstasjonen på Kjevik.Hele uka har han brukt startpistol for å fjerne måker før take-off og landing. Tidligere har både dukker og hydrogenkanon vært forsøkt, men fuglene venner seg til alt.Det var første gang i år at flytrafikken ble hindret av en fjærkledd skapning. Forrige gang skal ha vært august i fjor.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no