KRISTIANSAND: Dette er blant konklusjonene i den avhandlingen som ligger til grunn for Abdulrahim Alkadis disputas for doktor ingeniør-graden ved Norges teknisk naturvitenskapelige universitet i Trondheim. Dette er første gang effektivitet og produktivitet i norsk bussnæring er analysert ved hjelp av metoden Dataomhyllingsanalyse.Alkadi, som er forsker ved Agderforskning, har tatt for seg situasjonen i 47 busselskaper over hele landet.— Undersøkelsen viser at det fremdeles er ineffektivitet i den norske bussnæringen, sier Abdulrahim Alkadi til Fædrelandsvennen. Han kom til at selskapene bruker for store ressurser til produksjon av transporttjenester.- Hvis selskapene reduserer denne ressursbruken, vil de generelt sett bli mer effektive og kunne opprettholde, eller i beste fall kunne senke billettprisene, sier Alkadi.Bussen AS var blant de 47 selskapene som var med i hans analyse. Alkadi sier at Bussen AS ubetinget plasserer seg blant de beste selskapene hva effektivitet angår.- Men også blant dem som driver godt i dag, er der forbedringsmuligheter, sier han.Blant de tiltakene Alkadi anbefaler er økt samarbeid og informasjonsutveksling selskapene imellom. For eksempel ved at det opprettes en felles innkjøpsordning, både for busser og rekvisita.Selskapene bør bli flinkere til å bruke samdriftsfordeler, som at verksteder brukes til reparasjon av både busser og private lastebiler, og ved at man benytter bussparken mer aktivt til både rutekjøring, kontrakts- og charteroppdrag.- Ledelsen i selskapene bør også tilstrebe et godt samarbeid med de ansatte. Det er de som har den daglige kontakt med produksjonsfaktorene og vet mest om hvor driften kan forbedres, sier Abdulrahim Alkadi.