KRISTIANSAND: Hele tre komponister med varierende tilknytning til Kristiansand stod på programmet da nok en konsert i serien Herregårdskonsertene ble arrangert på Vindmøllen onsdag. Einar Willoch (1895-1957) var født i Dresden i Tyskland, sønn av Isak Isaachsen fra Kjos i Vågsbygd. Einar Willoch vokste opp dels i Tyskland dels i Kristiania, og utdannet seg både som arkitekt og ingeniør (Hamburg) samt i musikk (München) i Tyskland. Einar Willochs datter, Kirsten Willoch-Born (82) som er bosatt i den vakre byen Celle på Lüneburger Heide, gjestet Kristiansand for å høre sin fars musikk fremført, og forteller at faren var en ganske usedvanlig begavet kunstner.— Han var alt for allsidig, spredte seg på for mange ulike virksomheter. Ikke bare skrev han musikk og spilte selv, han var en dyktig ingeniør og arkitekt, han skrev dikt og aforismer, og han malte malerier i alle slags stilretninger, forteller hun.Hun har selv ikke vært ofte i Kristiansand, men husker besøk på Kjos gård i Vågsbygd da hun var barn.- Far tegnet den restauranten som ble bygd ute i Holskogen og som fikk navnet Paltorsken. Ikke bare tegnet han huset, men han designet alt fra tallerkener til bestikk og interiør, forteller hun.Kirsten Willoch-Born synes det var moro å oppleve konserten med farens musikk fremført av dyktige lokale musikere; Solveig Lie Refvik, klaver, Trygve Trædal, klaver, Birte Myhrstad, mezzosopran og Kjell Erik Jørgensen, baryton. - Men de skulle ikke ha fremført alle disse soldatsangene fra Baldamus-lieder uten at teksten var delt ut. De kan lett høres ut som om de forherliger krig, men det gjør de slett ikke. De er i realiteten antikrigssanger, skrevet av en dikter, Oscar Wöhrle, som opplevde krigens gru i den franske Fremmedlegionen, forteller Kirsten Willoch-Born.- Far drev ikke bare med klassisk musikk. Han har også skrevet et tyvetalls slagere, blant annet den velkjente Nøtterø-valsen, forteller hun.Programmet i konserten onsdag kveld omfattet også musikk av Sigurd Lie (1871-1904), født i Drammen, men bosatt i Kristiansand fra han var et par år gammel til han som 18-åring flyttet til Kristiania for å studere. Hans velynder og mesen, Heinrich Martens (1855-1904) som kom fra Tyskland til Kristiansand i 1874 og gjorde det stort som vinhandler, var også representert med tre sanger i programmet. Birte Myhrstad som fremførte sangene er tippoldebarn til Heinrich Martens, og flere av hans etterkommere var til stede i salen. Som helhet gav konserten et interessant inntrykk av ukjente toner - av svært varierende kvalitet - fra det lokale musikkliv i slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. I det perspektiv må det sies at Herregårdskonsertene gjør en svært viktig jobb med å hente frem fra glemselen både komponister og verk som de aller færreste har noe som helst kjennskap til.