Kristiansand: Det var 19 år gamle Jan Steinar Egren fra Kristiansand som omkom i ulykken like ved SlottsQuartalet klokken 03.30 nasjonaldagen.Politiets særskilte etterforskningsorgan (SEFO) har ikke avsluttet etterforskningen av politijakten og ulykken. Byrettsdommer Yngve Svendsen, som er formann i SEFO, vil hverken bekrefte eller avkrefte Fædrelandsvennens opplysning om hastigheten på ulykkesbilen.Ifølge Svendsen er opptakten til ulykken noenlunde klarlagt:En BMW personbil stanset ikke for en politikontroll på Rismyr i Songdalen ved 03-tiden natt til 17. mai. Via politiets sambandsnett ble andre patruljer orientert.En patrulje på E 39 ved Farvannsbakken ble oppmerksom på en BMW som kan være den samme som stakk av fra Rismyr. Politibilen, som er sivil, la seg bak BMW-en på vei mot Kristiansand. Farten var hele tiden normal.Da bilene nærmet seg Statoil-stasjonen på Vesterveien, satte BMW-en på høyre blinklys. Politibilen gjorde det samme, fordi politifolkene ønsket å stanse og kontrollere bilen og føreren med henblikk på sammenheng med episoden på Rismyr. Men føreren av BMW-en ombestemte seg plutselig og fortsatte kjøringen rett fram.Straks etter satte den sivile politibilen på blålyset som er fastmontert i grillen. Da føreren av BMW-en oppdaget dette, økte han hastigheten kraftig.Politiet fulgte etter. En kilometer fremme raser BMW-en inn i skiltstolpen og bilen ble delt i tre. 19 år gamle Jan Steinar Egren ble drept momentant.SEFO-leder Svendsen sier at det ikke foreløpig kan sies noe om hvilken hastighet politibilen hadde under politijakten. — Årsaken er at flere vitner skal avhøres. Vi har flere forklaringer om hva som skjedde i forkant av ulykken utover det politifolkene kan fortelle oss. Dessuten gjenstår resultatet av tekniske undersøkelser, resultatet av obduksjonen av avdøde og blodprøven av ham.- Er de to polititjenestemennene som satt i politibilen mistenkt eller siktet?- Status til de personer som avhøres av SEFO er et forhold mellom disse og SEFO. Praksis til SEFO Agder er at denne statusen ikke oppgis utad. På forespørsel sier Svendsen at ingen av politifolkene bistås av en forsvarer.- Hvorfor har SEFO satt i gang etterforskning av denne ulykken?- Fordi påtaleinstruksen sier at dersom personer er blitt alvorlig skadet eller omkommer i forbindelse med politiets tjenesteoppdrag og tjenestehandlinger, skal SEFO alltid kobles inn.- Mener SEFO at polititjenestemennene har brutt den instruks som gjelder for forfølgelse av biler?- Det må først avklares om det har foregått en forfølgelse i instruksens forstand. Det er dessuten for tidlig å ta standpunkt til om det eventuelt foreligger et brudd på instruksen, sier Svendsen. Han leder etterforskningen i Kristiansand, assistert av advokat Ben Fegran og lensmann Bent Moland i Vegårshei.Så vidt Fædrelandsvennen forstår, mener politifolkene som kjørte etter BMW-en at det skal ha vært en avstand på et par hundre meter mellom kjøretøyene. En del av SEFO-etterforskningen går nå ut på å få avkreftet eller bekreftet disse opplysningene.(May 19 1999 8:30AM)