KRISTIANSAND: IT-selskapet InfoCares omsetning økte med 13 prosent fra 1997 til 1998 og nådde 182 millioner kroner. Det er beskjedent for et selskap som har vært vant til 30 prosent vekst. Resultatet før skatt ble moderate 2,6 millioner kroner i fjor for den landsomfattende bedriften med hovedkontor på Fagerholt industriområde.— En pust i bakken. Men i år er det full fart igjen, 30 prosent opp i omsetning og resultater som tegner bra, forteller administrerende direktør og dominerende aksjonær Helge B. Risnes.Han forteller at det ble tatt en nedskrivning på lageret av IT-reservedeler på nesten seks millioner kroner i fjor, samt foretatt en ekstra avsetning for mulige tap på fordringer med en snau million.- Mange av våre største kunder er innen bank og finans. De har byttet ut store deler av maskinparken sin, delvis på grunn av år 2000 problematikken. Dermed ble store deler av delelageret ukurant, forteller han og sier at regnskapslovgivningen er slik at delene da må kasseres fysisk.- I tillegg tok vi investeringer for en million over driften i fjor, opplyser Risnes.Det har selskapet økonomi til. Betalingsevnen er uvanlig god, den langsiktige gjelden tilnærmet null. Egenkapitalen på papiret er 30 millioner kroner. Det er uten at for eksempel det egenutviklede, omfattende styringssystemet Sesam er bokført med noen verdi. Få selskaper med sterk vekst gjennom mange år kan vise til en slik balanse.- Men planene om børsnotering er lagt på hylla. Vi får se senere om de tas ned igjen, kommenterer sjefen.Veksten ser han på som nødvendig for å være med i «gamet». Samtidig skaper den behov for tett styring. Av den grunn er det ansatt ny økonomidirektør.Over 300

Også tallet på ansatte flatet ut i fjor. Da 1998 tok til, var det 248, 12 måneder senere var det 253.- Men nå har vi passert 300 ansatte. I Oslo har vi 20 mann som kun jobber med logistikktjenester innen IT-sektoren. Med over 20 avdelingskontorer er vi godt posisjonert for å drive landsdekkende IT-service, fremholder Helge B. Risnes og forteller at InfoCare har systemer som måler lønnsomheten fortløpende og ned på enkeltoppdragsnivå. I år regner han med at det blir 150.000 av dem.Kundemassen deler han i to hovedgrupper:- Den første er å utføre service på vegne av store leverandører, så som Compaq. Den andre er frittstående kunder, hovedsakelig små og mellomstore bedrifter, som har gitt oss et totalansvar på IT-tjenestesiden. Vi har folk som er dyktige på alt fra grunnleggende IT-design til daglig drift, forteller Risnes.I tillegg til fagfolk på data, har InfoCare 15-20 mann på avanserte radio- og TV-verksteder, det største i Oslo.(May 29 1999 8:30)