KRISTIANSAND: Når bilene fra Kongsgård kjører inn på E 18 ved Vollevannet, må de raskt komme seg over i venstre felt, som kan være sterkt trafikkert.— Vi fikk rapport om at det var en nestenulykke mellom lastebil og personbil i går morges, forteller trafikksjef Hans Seland i Statens vegvesen Vest-Agder. Seland vedgår at det er blitt en vanskeligere trafikksituasjon for beboere på Kongsgård og bilister som benytter strekningen mot Ålefjær etter at kollektivfeltet ble innført torsdag.Nær påkjørt bakfra

Ved avkjøring fra E 18 til Kongsgård oppstår det motsatte problemet når privatbiler skal krysse kollektivfilen for å komme av E 18. Hvis det ligger busser eller drosjer i feltet, kan det føre til at bilen bremser opp og dermed oppstår fare for påkjøring bakfra.- Det var like før jeg fikk en rett i meg. Det kom en buss og drosje i høyre felt slik at jeg måtte stoppe opp. Bilen bak meg stod på stive hjul og kastet bilen til side for ikke å kjøre på meg, forteller Birger Vigsnes Nilsen fra Kongsgård II lettere rystet. Han opplevde dette på vei hjem fra handletur på Sørlandssenteret torsdag ettermiddag.- Det er uhyggelige feller begge veier, mener han.Dersom bilistene legger seg i kollektivfeltet for tidlig ved avkjøring, eller blir liggende i feltet for lenge ved påkjøring, risikerer sjåførene å bli 1900 kroner slankere.- Det er klart at dette var en av innvendingene mot å innføre kollektivfeltet, sier Hans Seland, som oppfordrer sjåfører i begge felt å være spesielt hensynsfulle og på vakt i krysset ved Vollevannet.Køen uteble

Det første morgenrushet etter at kollektivfeltet ble innført, gikk nærmest smertefritt. Det ble aldri antydning til kødannelse i venstre fil i går morges. Trafikksjefen ser ikke bort fra at det flyter bedre i Oddernesveien etter endringen.- Når trafikken blir bremset opp lenge før rundkjøringen, blir det passelig mengde biler og dermed bedre flyt inn mot byen, sier Seland.En opplagt årsak er også at trafikken i juni er roligere enn for eksempel september på grunn av at flere sykler, at skolen tar ferie og mange starter på jobb tidligere på morgenen. Bildet kan bli et annet til høsten.Da ønsker Veivesenet å innføre kameratkjøring i kollektivfeltet som en prøveordning. Det betyr at minst tre personer i samme bil gir rett til å bruke høyre felt, og at presset på venstre felt blir mindre. Også varebiler på over 3,5 tonn skal få bruke feltet.- Det ligger godt til rette for denne ordningen i Kristiansand, siden bomstasjonen er egnet til kontroller, sier Hans Seland.Fædrelandsvennen lyktes ikke i å få en kommentar fra Vegdirektoratet i går på Veivesenets forespørsel om fleksibel bruk av kollektivfeltet.