KRISTIANSAND: — Det er viktigere enn noen gang før å bruke det norske språket bevisst. Engelsk blir mer og mer vanlig, og det er derfor vi velger å gi oppmerksomhet til de som er kreative med språket vårt. Dette sier Bente Baltzersen i Norsk språkråd. I 1990 satte de i gang med å dele ut diplomer til ulike bedrifter i landet med originale navn.- Navnet må for det første være på norsk. Det må være dekkende for bedriften og gjerne humoristisk. Det må vise at bedriften har godt navnevett, sier hun. 14 vinnere

14 heldige bedrifter ble hyllet av Språkrådet i går. Baltzersen synes det er spesielt morsomt å se at så mange yngre mennesker velger norske ord. - Det er gjennom morsmålet vårt at vi klarer å utrykke nyanser. Vi er ikke så flinke i engelsk som vi tror, sier Baltzersen. Bjørg Gaathaug, også fra språkrådet, holdt et innlegg om det norske språkets stilling i dag. - Alle skjønner jo engelsk i dag, så er det så nøye egentlig? Ja, det er det. For det er mer enn språket som forsvinner når språk forsvinner. Det er kultur. - Bekymrende utvikling

Gaathaug er bekymret over dagens språkutvikling, som går i galoppfart. Av de 6000 språk som finnes i dag vil i verste fall 95 prosent av dem være borte om 100 år.- Engelsk er ikke fy, men det er og blir et språk nummer to i Norge. Derfor er det så viktig at det finnes slike som disse 14 bedriftene som tar i et tak for det norske språket, sier hun. «Alt i orden» var en av bedriftene som mottok et diplom. Faglig leder i firmaet, Steinar Hemsett (36), var veldig fornøyd med denne overraskelsen. - Jeg visste ikke at dette var noe Norsk språkråd drev med, men det er klart det er veldig morsomt å bli satt pris på, sier han. «Alt i orden» er et firma som jobber med moderne løsninger for scanning, arkivering, distribusjon og mangfoldiggjøring av dokumenter.- Og for at det skal gå så må jo alt være i orden, smiler Hemsett. Bedriften startet opp for to år siden, og i begynnelsen prøvde de å finne et fengende engelsk navn.- Vi fant etter hvert ut at vi heller ville ha et navn på norsk, noe som var litt forpliktende og som vi kunne strekke oss etter. «Alt i orden» fungerer bra sånn sett. Det gir også folk et smil om munnen, forteller Hemsett, og legger til at kundene har stor glede av at han sier «alt i orden» når han tar telefonen.