KRISTIANSAND: 564.390 passasjerer reiste på strekningen i løpet av sommermånedene juni, juli og august i år. Det tilsvarer en økning på drøye 14.000 gjester, eller 2,57 prosent, fra året før.— Resultatet er formidabelt tatt i betraktning at vi for første gang på mange år har et konkurrerende ferjeselskap i byen, sier markedssjef Terje Marcussen i Color Line Kristiansand.Økningen kommer først og fremst i det lokale markedet. Folk på Agder benytter ferjene til Danmark i større grad enn tidligere. Det samme gjør stadig flere vestlendinger. Passasjertallet fra Rogaland og Hordaland er stigende.I det danske markedet er det imidlertid en utflating. Antall danske passasjerer er omtrent som i fjor.Tyskerne svikter

Mer bekymringsfullt er det kanskje at det tyske markedet peker nedover. I år har det vært færre tyskere om bord enn tidligere år. Linjeledelsen i Kristiansand skylder på været.- Vår markedsavdeling i Kiel poengterer at været i Tyskland i fjor sommer var så dårlig, at ekstra mange tyskere valgte å reise sørover i år for å sikre seg sol og varme. Dessuten var sommeren i Norge så dårlig i 1998 at mange av dem som var på besøk i fjor, ikke kom tilbake i år, sier linjedirektør Reidar Fuglestad.Lyspunktet er at septembertallene for tyskere ser gode ut. Fiske- og opplevelsesferier i fjellet lokker tyskerne nordover på ettersommeren.Kortere ferier

Color Line forklarer økningen i det lokale markedet med en trend som går i retning av flere, kortere ferier.- I en hektisk hverdag føler mange behov for å stikke av gårde noen få dager. Og flere delte familier har gjerne et ønske om dagsturer eller weekend-turer med opplevelser for barna, poengterer Fuglestad.Salget av dagsturer til Fårup Sommerland har økt kraftig i løpet av sommeren. Enkelte dager har mer enn 300 mennesker reist fra Kristiansand til Fårup.Større enn Sandefjord

Den gode sommeren har igjen gjort at Kristiansand-Hirtshals igjen er Norges mest trafikkerte ferjerute. Sandefjord-Strømstad ledet etter juni måned, men to måneder senere har Kristiansand et lite forsprang.- Det ligger litt prestisje i å være størst, men det er på ingen måte noen kamp mellom linjene, sier Fuglestad.De totale tallene viser at Color Line har fraktet 878.850 passasjerer så langt i år, noe som er 2,3 prosent mer enn i fjor. Også antall personbiler, campingvogner og lastebiler viser en positiv tendens, mens antallet busser er redusert i forhold til 1998.