KRISTIANSAND: — For oss er det snakk om å levere en mindre redningsbåt til hver av de seks fregattene. En grei kontrakt på seks millioner kroner, sier salgssjef Oskar Havnelid i Norsafe på Tromøy.For bedriften med 200 ansatte og 275 millioner kroner i omsetning er ikke slikt all verden, men Havnelid ser større langsiktige muligheter i et samarbeid med Blohm+Voss.For Hydramarine i Kristiansand er det snakk om å levere davit-utstyr til de seks fregattene. Det vil si utstyr til å låre og ta ombord småbåter. Bedriften med 34 ansatte og 90 millioner kroner i omsetning er verdensledende innenfor sin bransje, og for direktør Vidar Ropstad er ikke samarbeid med Blohm+Voss så viktig.- Davitutstyr til fregattene er en liten jobb. Vi produserer langt mer avansert utstyr enn det fregattene skal utstyres med, sier han.Markedssamarbeid

Det er for Kværner Mandal samarbeid med Blohm+Voss kan bety mest, trolig, men på grunn av fellesferie er det ingen kommentarer å få fra ledelsen i Mandals hjørnesteinsbedrift.Blohm+Voss er interessert i å markedsføre Kværner Mandals mineryddingsfartøyer og motortorpedobåter gjennom sitt globale system. Det tyske verftet er storleverandør av skip til mange lands mariner.- Kværner Mandal og faktisk all norsk maritim industri kan nyte store fordeler av å samarbeide med en slik internasjonal gigant, sier rådgiver og presseansvarlig for Blohm+Voss i Norge, Geir Gjervan.Kværner Mandal er, som mye annet i Kværner, til salgs. Gjevran avviser at tyskerne i forbindelse med samarbeidet kan tenke seg å overta verftet i Mandal.I vår var det stor politisk strid da det norske fregattanbudet fra Nor Ekskort-gruppen (som Kværner deltok i) ble forkastet av regjeringen. I fagbevegelsen snakket man om tapte arbeidsplasser og bortfall av kompetanse hvis fregattkontrakten ble gitt til utlendinger.- Store ringvirkninger

Nå står kampen mellom spanske Bazan og tyske Blohm+Voss, og Gjervan hevder samarbeid med tyskerne faktisk kan bli mer positivt for norsk industri enn om norske selskap hadde fått fregattbyggingen alene.Blohm+Voss er forpliktet til å bruke akkurat like store beløp på gjenkjøp i Norge som det staten betaler for fregattene. 4,5 milliarder kroner i direkte norske leveranser til fregattene og 6,5 milliarder kroner i generelle kjøp over en tiårsperiode.Blohm+Voss ønsker å samarbeide med mellom 100 og 200 norske bedrifter.