KRISTIANSAND: — For lite penger vil bli fortsettelsen også. Det er bare en bløff når Sp og regjeringen nå forsøker å si de satser på fylkesveier, sier Kjell Ingolf Ropstad, KrFs stortingsrepresentant fra Aust-Agder.

På landsmøtet til Sp ble nyheten om 17,5 milliarder kroner i Nasjonal Transportplan ekstra til fylkesveier sluppet som en kjempenyhet. Ropstad fnyser, kaller det hele en veibløff, og viser til at det er snakk om over ti år.

— Statens vegvesen har anslått at etterslepet i hele landet beløper seg til om lag 70 milliarder. 17,5 milliarder er kun 20 prosent av hva veivesenet mener er nødvendig for å ta igjen forfallet. Så skal alt deles på ti år. Nesten halvparten er rassikring. Jeg vil anslå at Agder kanskje får 30 millioner ekstra i året, sier Ropstad, som mener mangelen på veivedlikehold av fylkesveinettet er alvorlig.

— Det er dyrt på lang sikt dersom vi ikke gjør noe på kort sikt, mener Ropstad.

— Jeg følger Kjell Ingolf her. Tallene viser bare hvilke formidable utfordringer vi står overfor, sier Vennesla-ordfører Torhild Bransdal (KrF).

- Er evnen til stede?

Hun tror ikke veiproblemene løses med "quick fix". Selv kjemper Bransdal for bedre hovedveier mellom Vennesla og Kristiansand.

— Det må til en mye større satsing, og vilje, skal vi klare å løse dette kjempeproblemet, mener hun.

— Opplever du at viljen er der?

— Det er evnen til å gjennomføre vi må diskutere, mener ordføreren.

- Altfor stort gap

ÅLEFJÆRKRYSSET: Ålefjærveien forfaller mens trafikken øker. Dette er krysset venndølene må sno seg rundt på vei til og fra jobb og varehandel i Sørlandsparken. Samferdselssjef Vidar Ose sier ikke tvil om her må noe gjøres. Foto: Frode Lindblom

Torsdag hadde Fædrelandsvennen samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose, med på Ålefjærveien mellom Kristiansand og Vennesla. Den svingete fylkesveien bærer synlig preg av økt belastning med store søkk og sprekker i veibanen.Ose sier fylkeskommunen har et årlig budsjett på 230 millioner til drift og vedlikehold av et fylkesveinett på totalt 2070 kilometer. Forfallet er kostnadsberegnet til 2,5 milliarder.

— Det er et altfor stort gap. Vi burde fått en bedre standard da staten overførte sine veier til fylkene 1. januar 2010. Men det fulgte ikke penger med overføringen, sier Vidar Ose.

Han sier han opplever et Statens vegvesen som nå er mer "fremoverbøyd", planlegger for og ser store avstander av gangen.

Legger 100 km ny asfalt

- Hvor stort veibudsjett burde Vest-Agder hatt til disposisjon for å kunne ta et jafs på vedlikeholdssiden?

— Det er et vanskelig spørsmål å svare på, fordi det også er begrenset hvor mye entreprenørbransjen klarer å ta unna. Noen må jo utføre jobben for oss, svarer Ose.

Samferdselssjefen sier fylkesveiene har fått mye juling i vinter, med nedbør og frost.

— Det er tøffere og tøffere å være billist, for veiene blir verre og verre hvis vi ikke setter inn tiltak. I år legger vi ny asfalt på 100 kilometer fylkesvei i Vest-Agder.