HOVDEN: En instruktør og en elev var om bord i helikopteret da det gikk i bakken. Uhellet skjedde sør for golfbanen på Ørnefjell ved Hovden.

— Det er ikke snakk om personskade, bekrefter redningsleder Siv Namork ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge, til fvn.no.

— Vi fikk melding om at helikopteret ikke klarte å holde seg oppe og tippa med nesa ned, sier politibetjent Rolf Erik Homme ved Valle og Bykle lensmannskontor, til fvn.no.

Stanset opp i lufta

  • De kunne spenne av seg sikkerhetsbeltet og gå ut av helikopteret uskadd, sier Gunnar Strand, daglig leder i ScanAviation i Stavanger, tidligere Fjellfly, til fvn.no.

Scanaviation har åtte helikoptere på Sola flyplass og Hovden, hvorav to er såkalte skolefly av typen HU 269, produsert av Hughes Aircraft.

Han forklarer hvordan uhellet kunne skje:

— Instruktøren og eleven skulle trene på landing på en fjelltopp, og ble sittende i en diskusjon om hvor det beste landingsstedet var. Diskusjonen medvirket antagelig til usikkerhet hos eleven, som stanset helikopteret i lufta 10 meter over bakken.

Vinden snudde

I tillegg hadde vinden snudd 180 grader siden de tok av, og både instruktøren og eleven trodde de hadde vinden mot seg. Vinden kom derimot bakfra, og halevinden bidro til at helikopteret mistet kraft på rotorene.

Det ideelle er å ha vinden i mot snuten når man går i lav hastighet.

Ifølge Strand skal man uansett aldri stanse når høyden over bakken er så lav. Man risikerer å få for "tynn" luft, og dermed mister man motorkraften på rotorene.

— Det er tryggere å miste kraften i større høyde, da rekker man nemlig å sette helikopteret i bevegelse fremover igjen, og slik gjenvinne kontroll, forklarer han.

"Dødmannskurven"

Ifølge Strand er det svært sjelden slike hard landinger forekommer, da man tidlig i teoriundervisningen blir innprentet at man aldri må stanse helt opp i så lav høyde.

— Da kommer man inni det man kaller "dødmannskurven", forteller Strand, når hastigheten/høyden er for lav til at man gjenvinner såkalt "airspeed", fart fremover, eller hastighet til å foreta en autorotasjon.

Strand forklarer at man ikke normalt skal oppholde seg i en slik høyde.

— Normalt foretar du en nedsynk mot landingsstedet der du hele tiden har bevegelse fremover, inntil du setter helikopteret på bakken.

Havarikommisjonen

Nå skal havarikommisjonen granske landingsstedet og helikopteret før det frigis til ScanAviation og fraktes til Hovden for videre undersøkelser.

— Kan eleven på noen måte lastes for det som skjedde?

— Nei, det er helt og holdent flyinstruktørens ansvar, han skulle ikke tillatt å la eleven stanse i lav høyde. Men det er for tidlig å si hva som eksakt har skjedd, sier Strand og siterer et kjent uttrykk i flygermiljøer:

— "Any landing you can walk away from, is a good landing".

ØRNEFJELL: Helikopteret styrtet på Ørnefjell ved Hovden. FOTO: Kystatlas.no.