– Vi kan ikke fortsette med å skylde på ulovlig nedlasting og at vi var for seine med å oppdage mp3. Det er ikke mange nok som synes at det vi gir ut, er bra. Det handler om kvalitet, sier direktør Stein Vanebo (bildet) i plateselskapet MBN, og fortsetter:

– Dersom de platene vi gir ut, ikke er gode nok, så blir det mindre salg.

– Ingenting med saken å gjøre

Det er foreningen for norske fonogramprodusenter (IFPI Norge) som presenterer den nedslående salgsstatistikken for mars på sine hjemmesider. Nedgangen på 51 prosent av cd-salget er en del av en større trend: Siden årtusenskiftet har markedet sett under ett opplevd en tilbakegang på 35 prosent på salg av fysiske produkter. Direktør Bjørn Rogstad i plateselskapet EMI mener likevel at marstallene ikke er representative.

– Det var en spesiell måned, med mye retur. Vi fikk blant annet tilbake plater som vi sendte ut i desember, juleplater som ikke selger ellers i året. I tillegg var mars en kort måned, blant annet med påske, sier Rogstad.

Stein Vanebo i MBN er av en annen oppfatning.

– Det er ikke tilstrekkelig å skylde på fire eller fem fridager. Eller at måneden var spesiell. Enkelte plateselskaper har jo årsavslutning i mars hvert eneste år, så det har ingenting med saken å gjøre, sier Vanebo, og fortsetter:

– Men Rogstad kan selvfølgelig ikke si det, når børskurser er med på å styre selskapets verdi.

– Bakpå i 15 år

Vanebo etterlyser samtidig et bredere perspektiv i debatten.

– Behovet for musikk er ikke et konstant behov, slik som mat eller strøm. Det er et nytelsesbehov. Verden klarer seg fint uten platene våre, selv om den kanskje blir en bedre plass med musikk enn uten, sier han.

Vanebo, som gir ut artister som Malin, Gatas Parlament og Sie Gubba på sin etikett, synes ikke kvaliteten på ordskiftet er særlig høy.

– Det som diskuteres er alt annet enn kvaliteten på det vi holder på med. Når Madonna selger færre plater i dag enn tidligere, er det fordi det ikke er bra nok. Vi venter på den neste superstjerna, og det er ikke publikums skyld, sier platesjefen, og fortsetter:

– Når det gjelder internett, så har vi vært bakpå i 15 år. Vi har mistet fire-fem ungdomsgenerasjoner som synes at ulovlig nedlasting er greit. Dem kan vi ikke vinne tilbake. Vi må jobbe med holdninger hos de yngste, for eksempel tiåringene, avslutter Vanebo.

– Kompenserer ikke for tapet

Øivind Berg Svendby i IFPI Norge mener i likhet med EMI-direktør Rogstad at mars var en måned utenom det vanlige – og at statistikken derfor lyver. Samtidig bekrefter han at nedgangen vitner om en vedvarende svikt i det norske platesalget.

– Generelt sett opplever vi en nedgang i det fysiske salget. Også i år. Det samme gjorde vi fra 2006 til 2007. Salget av digital musikk har økt, men det er langt igjen til det kan kompensere for det sviktende platesalget, sier Berg Svendby.

Direktør Bjørn Rogstad i EMI mener at nedgangen er i ferd med å stabilisere seg.

– Vi har brukt de siste 12 månedene på å debattere og sette søkelyset på ulovlig fildeling. I forrige regnskapsår opplevde vi en nedgang på seks prosent i salget av fysiske produkter, hvilket betyr en utflating av kurven, sier Rogstad.