MANDAL: — Nå ber vi om å bli tatt på alvor. Også vi som bor så utsatt til som vi gjør, trenger sikker framkommelighet, sier Gerd Jacobsen. Hun er oppvokst på Rosnes, og kjemper sammen med de andre 12 fastboende og 14 hytteeiere om at noe må gjøres med den snart 60 år gamle hengebroa.

Den ble bygget i 1953 av innsamlede penger, og den ble bygget av brukt materiale. I 1970-årene overtok kommunen som eier av 84 meter langt broa og fikk ansvaret for vedlikeholdet.

I tiden som gått har lite vært gjort for å sikre broa. Ikke før statlige brokontrollører truet med å stenge den fordi den var direkte farlig, begynte det å skje noe. Nå vil kommunen renovere broa for to millioner kroner, noe bystyret skal ta stilling til i kveld.

Ikke nok

Men beboerne mener en renovering ikke er nok. Hengebroa er på det smaleste bare 85 centimeter. – Det betyr at det ikke er mulig for brannvesenet å bringe utstyr hit ut, de er avhengig av at noen kan stille opp med båt. Det er heller ikke mulig å trille en ambulansebåre over broa, påpeker Jacobsen som ønsker en brobredde på 1,5 meter. Dette blant annet for å kunne få en lett traktor og annet tungt utstyr til Rosnes.

Helt tilfeldig fikk beboerne i september vite at kommunen hadde bestemt seg for å renovere broa, som ville si å reparere bærekabler, bærestag og plankene over. Men brohodene som bestemmer bredden skulle ikke røres. Da beboerne protesterte på at ikke mer skulle gjøres, ble arbeidet med renoveringen stanset i forrige uke.

— Nå ber vi politikerne om hjelp til ny fastlandsforbindelse. Det finnes tilskuddsmidler for å ordne en slik bro som dette, sier Jacobsen.

Populær turbro

Broa brukes ikke bare av de som har hus på Rosnes, det kommer folk fra hele Sørlandet for å gå tur i dette svært populære området. Mange føler det nok eksotisk å gå over hengebroa som gynger kraftig i vinden.

— Men for oss som bor her er det ikke mye mystikk. Vi trenger å frakte over tunge ting som dyrefôr som vi nå må bruke båt for å få over, sier Jacobsen.