KRISTIANSAND: – Både vi og leverandør Fara forstår at folk er skeptiske til at vi prøver igjen, så det er et handikap vi starter med. Men nå inngår vi ingen ny avtale, før vi er helt sikker på at det nye systemet virker, forteller Kjell Abildsnes, leder for regionavdelingen i Vest-Agder fylkeskommune.

Agder Kollektivtrafikk vedtok i november i fjor å stenge ned Metrobussens sanntidssystem etter at de aldri fikk det til å fungere. Systemet ble åpnet i 2003 og har kostet over åtte millioner kroner. Fara har denne uken hatt møter med fylkeskommunen. Til tross for seks år med bare problemer, får de nå en ny sjanse til å få systemet oppe og gå.

– Fara får lov til komme med et nytt tilbud om hvordan de skal rette opp i dette, til en veldig rimelig penge, bekrefter Abildsnes.

Viktig testperiode

Det betyr imidlertid ikke at Fara er garantert en videre leveringsavtale av systemet.

– I løpet av september vil vi i fylkeskommunen rette en henvendelse til Fara, om hva vi forventer av dem. Fara vil så komme med forslag til et opplegg. Deretter blir det en testperiode med muligheter for opsjon. Hvis testen går bra, installerer vi dette i alle busser, forklarer Abildsnes.

Han presiserer at særlig testperioden er en viktig del av prosessen.

– Med den forhistorien vi har, må vi være veldig sikre på at vi får et system som fungerer. Vi kan ikke bare stole på at leverandøren sier at det virker. Vi vil være en mer krevende kjøper enn sist, sier Abildsnes.

Utfordrer Fara

Han forteller videre at det er Fara som i dag leverer bussenes billettsystem.

– De har gjort en god jobb med billettsystemet. Derfor utfordres de nå på å vise gevinsten av at samme leverandør har begge systemene, sier Abildsnes.

Fylkeskommunen har allerede brukt åtte millioner kroner på sanntidssystemet. Abildsnes vil ikke si noe om pris på en eventuelt ny avtale, men han forventer et godt tilbud fra Fara.

– Det er klart vi forventer at de strekker seg langt for å få systemet oppe og gå, for en ikke altfor stor sum penger, sier han.

Tidligst 2011

Abildsnes forteller at sanntidssystemets fremtid til syvende og sist blir en politisk beslutning.

– Når vi har fått et nytt tilbud fra Fara vil vi legge dette fram for politikerne. Da blir det opp til de å vurdere om tilbudet er verdt å gå på, eller om sanntidssystemet skal ut på anbud til andre leverandører, sier han.

Uavhengig om valget faller på Fara eller en annen leverandør, blir det en god stund til byens busspassasjerer kan nyte godt av et fungerende sanntidssystem.

– Agder kollektivtrafikk legger nå busstilbudet ut på anbud. Det er ikke noe poeng i å investere og installere nytt i de gamle bussene, derfor vil vi vente til et eventuelt nytt selskap er på plass. Det betyr at systemet vil være oppe og gå tidligst 1. januar 2011, konkluderer Abildsnes.