BIRKENES: — Sakens dokumenter viser at sikkerheten på stedet led av meget alvorlige mangler. I veikrysset der Rugsland omkom, var det hele 13 tilfeller av nestenkollisjoner, sier bistandsadvokaten til Verdens Gang.

Stilte spørsmål ved habilitet

Informasjonssjef Lars Gunnar Nag i Agder OPS Vegselskap har uttalt at de ikke har fått rapporter om nestenulykker.

Likevel var det få dager før dødsulykken blitt satt i gang planarbeid for å forbedre sikkerheten på ulykkesstedet. Dumpersjåfører skal ha følt kryssingen av veien som risikabel og at bilistene ikke tok nok hensyn.

Den tragiske dumperulykka er nå ferdig politietterforsket av Vestfold politidistrikt, som overtok etterforskningen fra Agder politidistrikt ved nyttår. Agder politidistrikt hadde da etterforsket saken i flere måneder.

Det var da Fædrelandsvennen i fjor høst stilte spørsmål ved politimester Kirsten Lindebergs habilitet, at saken ble overført til Vestfold. Som tidligere distriktsveisjef i Statens vegvesen var Lindeberg ansvarlig for sikkerheten på ulykkesveien.

Så det ikke som noe problem

Politiet skulle også vurdere om Statens vegvesen eller entreprenørene skulle ansvarliggjøres etter ulykken. Men politiet så likevel ikke politidistriktets habilitet som noe problem.

Det er Vestfold politidistrikt som nå har anbefalt at saken henlegges. Denne beskjeden fikk førstestatsadvokat Erik Erlend Holmen i Agder, som skulle avgjørende sakens videre skjebne.

Men Holmen ble plutselig så usikker på sin habilitet at han sendte saken til Riksadvokaten for å få en vurdering av om Agder Statsadvokatembete kan ta en endelig beslutning i saken.

Holmen opplyser til Fædrelandsvennen at tvilen kom på grunn av det tette arbeidsforholdet til Agder politidistrikt og politimester Kirsten Lindeberg.

Opprørte

Ulykka skjedde 14. mai i fjor. En fullastet 60 tonn tung dumper krysset Birkelandsveien. Dumperen kjørte over og knuste personbilen til tidligere sogneprest Knut Einar Rugsland.

De pårørende er opprørte etter at politiet nå har signalisert at saken kan bli henlagt uten at noen blir straffet.

Den omkomnes bror Erling Rugsland har hele tiden hevdet at politiet måtte etterforske selskapene bak ut byggingen og sikkerheten på ulykkesstedet.

— Dette skulle vært unngått. Det er ikke et hendelig uhell, det er systemet som har tatt liv, sa Erling Rugsland til Fædrelandsvennen etter ulykken.

Bistandsadvokat Nadia Hall vil nå at sikkerhetsansvarlige personer i Statens vegvesen avhøres av politiet.

Statens Havarikommisjon for transport har i over ett år undersøkt forhold omkring ulykken. Havariinspektør Per Andreas Langeland ønsker ikke å kommentere politiets ønske om å henlegge saken.

- Vi skal foreta en sikkerhetsvurdering

— Uansett vil vi fortsette våre undersøkelser fordi vi mener det er grunnlag for det. Vi kjenner også til dødsulykken på E 18-anlegget i Grimstad og vil muligens også se på denne. I løpet av dette året håper vi å være ferdige med de omfattende og tidkrevende undersøkelsene, sier Langeland.

Havariinspektøren legger til at det var mange aktører i bildet og at kommisjonen vil se på logistikk, varslingsplaner og i det hele tatt vurdere E 18 entreprenørenes bruk av dette krysningspunktet på RV 420. — Vi sitter på hele saken fra politiet, men de opplysninger vi får inn i saken tilføres ikke politiet. Vi skal foreta en uavhengig sikkerhetsvurdering, med formål å forbedre sikkerheten og hindre at lignende ulykker skjer igjen, sier havariinspektør Per Andreas Langeland.