KRISTIANSAND: Forklaringen stod i sterk kontrast til den tiltalte sjåføren (23) sin forklaring i Kristiansand tingrett i dag.

Tiltalte hevdet at det var bart og fint i veibanen da dødsulykken inntraff 3. desember i fjor. Sjåføren i ulykkesbilen, Pål Olsen fra Hægeland, døde i ambulansen på vei til sykehuset.

LES OGSÅ: Mann (23) erkjente ikke bildrap

LES OGSÅ: Mann (30) omkom i trafikkulykke

— Det var et forferdelig vær og forferdelig føre. Vanligvis når vi kjører utrykning på denne strekningen fra Evje til Hægeland ligger vi i 130-135 km/t. På dette tidspunktet var det ikke mulig å kjøre fortere enn 90-95 km/t, fortalte politikvinnen.

Så ikke bremsespor

Det var hun og lensmann i Åseral, Svein Kåre Tjomsland, som var de første politifolkene på stedet. De to gjorde også tekniske undersøkelser etter ulykken. Hun fortalte at det ikke var mulig å se bremsespor på åstedet.

Hæstad fortalte at det snødde, var slappsete i veibanen og at veien var jevnt dårlig helt fra Evje til ulykkesstedet ved Kile.

Den 23 år gamle sjåføren sa i sin forklaring at han opplevde kjøreforholdene som gode.

— Det var bar asfalt og det jeg vil definere som godt vinterføre, sa mannen.

Slik så det ut i køen etter at dødsulykka skjedde. Leserbilde. Foto: Leserbilde

Hevder sikten var god

Han hevdet også at sikten var god.

— Det var ingenting i lufta. Ikke snø eller sludd. Det begynte først å snø etter at ulykken hadde skjedd, fortalte 23-åringen.

Mannen skal ha jobbet som yrkessjåfør i tre år før ulykken på Kile inntraff. Han hevdet han er en habil sjåfør, og at han kjenner godt til kjøretøyets egenskaper og begrensninger.

- Hadde vinterdekk

Lastebilen og hengeren skal ha vært påsatt vinterdekk på samtlige akslinger. Dekkene på drivakslingen skal i tillegg ha vært utstyrt med et ekstra snitt for å bedre veigrepet på glatt føre.

Tiltalte har i tidligere avhør sagt at farten var omkring 50 km/t da han kjørte inn i ulykkessvingen. Under forklaringen i retten gikk han noe opp i anslaget, og hevdet farten kan ha vært omkring 60 km/t.

Politiførstebetjent Jorunn Hæstad er bosatt på Evje og kjører mye forbi ulykkesstedet. Hun beskrev i retten strekningen ved ulykkesstedet som krevende.

— Det er en grusom sving. Man føler den ikke tar slutt, men bare fortsetter. På sommerføre så er passe hastighet ca. 70 km/t gjennom svingen. Det gjelder selv om vi kjører utrykning. All fart over dette føles ubehagelig, sa Hæstad.

Politiet stusset

Tingrettsdommer Monica Haugedal lurte på om Hæstad hadde noe å tilføye som hun mente var av betydning for saken.

— Ja, vi stusset på at en trailer av denne størrelsen ikke brukte kjettinger på det føre som var denne dagen, sa hun.