HÆGEBOSTAD: — Å føre denne kampen er nesten en halv jobb i seg selv, sier den uheldige bilkjøperen oppgitt.

Tre vannlekkasjer

Marerittet startet bare måneder etter at Fåland kjøpte demobilen i mars 2005. Forden, som hadde en kilometerstand på 4000, betalte hun 274.000 kroner for hos Flekkefjord Bil.

— Feil med en stabilisatorlink gjorde at dekkene ble slitt skeivt, og litt senere var det fullt av vann i bilen. Hele tre ganger forsøkte de å utbedre feilen, forteller Astrid Fåland.

Tre hjullagre måtte hun betale selv, og da det på EU-kontrollen viste seg at felgene var seks millimeter for brede, ble bilen avskiltet.

— Ganske utrolig, og dette var de samme hjulene som bilen ble levert med, sier Fåland.

Nå står bilen uten skilter hjemme på tunet . NAF i Kristiansand har fastslått at bilen hadde for mange feil i forhold til alderen.

Reiste søksmål

Problembilen har allerede vært gjenstand for to runder i retten. Etter gjentatte og mislykkede forsøk på å få hevet kjøpet, reiste Fåland søksmål mot selgeren, og etter hvert kom partene fram til et forlik.

— Avtalen var at vi skulle få en 2008-modell Mondeo Trend stasjonsvogn, men da vi skulle hente den, forlangte verkstedet at bilen som var full av feil skulle takseres. Dermed ville verdien bli langt mindre, og det kunne jeg ikke godta, sier Fåland.

Dermed stevnet advokaten hennes igjen bilforhandleren for retten. Kristiansand tingrett fastslo i slutten av mars i år at bilforhandleren, Sven Kvia AS i Flekkefjord, er pliktig til ta inn bilen igjen, og gi Astrid Fåland en 2008-modell i tilsvarende stand som den hun hadde da rettsforliket ble inngått.

— Retten fastslo også at jeg skulle få ny bil innen to uker. Nå er det gått seks, og fortsatt er det ikke levert noen bil, sier hun irritert, og mener firmaet opptrer useriøst.

- Gjør vårt ytterste

  • Jeg jobber iherdig for å finne en ny bil til henne, og vi gjør vårt ytterste, sier daglig leder Svein B. Haugland ved Sven Kvia AS i Flekkefjord.

Han forklarer årsaken til at en ny bil ikke er levert, med at det ikke er så enkelt å finne akkurat en 2008-modell med det samme utstyret som Astrid Fålands bil har.

— Nå har vi trolig lykkes med det, og mye tyder på at vi får den i neste uke, sier Haugland.

Han mener mye av kritikken som Fåland fremsetter er både feil og urettferdig.

— Saken var egentlig avgjort gjennom forliket, men hun ville ha mer ekstrautstyr enn forliket sa, sier Haugland.

— Fåland hevder dere krevde ny takst som ville føre til lavere verdi?

— Det har aldri vært takst på bilen, men det sier seg selv at slitte dekk og hjullagre måtte hun selv betale.

— Men en slik sak er vel kinkig for dere som selgere?

— Egentlig ikke. Som nevnt hadde denne saken vært løst for lenge side dersom hun hadde holdt seg til forliket, mener Haugland.

Mange klager på bilkjøp

  • Klage til oss i kjølvannet av bilkjøp er svært vanlig. Stort sett gjelder det bruktbilkjøp fra private selgere, men også nye biler blir klaget på, sier informasjonskontakt Anders Botne i Forbrukerråde fast.

I 2008 ble det i Norge registrert hele 1138 henvendelser på denne type saker.

— Klager på bilkjøp er noe av det mest vanlige. De vil enten ha prisavslag eller hevet kjøpet. De fleste får hjelp av oss, men utfallet blir naturlig nok noe forskjellig fra sak til sak, sier Botne.