AGDER/KRISTIANSAND: Fvn.no har undersøkt hvor mange viltpåkjørsler som er registrert i Vest— og Aust-Agder. Vi har kontaktet viltnemda eller andre som er ansvarlige for registrering av påkjørsler i samtlige av de 30 kommunene i landsdelen. Det er også benyttet informasjon fra hjortevilt.no.

Over 600 påkjørsler

Tallene er ikke helt nøyaktige, men de viser at det til sammen er over 600 elg og rådyr som er påkjørt i trafikken så langt i år i Agder. Innbakt i statistikken er både dyr som er påkjørt og drept og dyr som har overlevd et møte med kjøretøyet, alt fra biler til tog.

Ifølge SSB har det på landsbasis vært rundt 7500 påkjørsler av elg, rådyr og hjort fra 1. april 2008 til 31. mars 2009. Fra 1998 til 2007 førte viltpåkjørsler til 89 personskader og tre dødsulykker i trafikken i Norge, ifølge en rapport fra Norsk institutt for naturforskning (Nina rapport 463).

Flest i Aust-Agder

I Aust-Agder er det Arendal som har flest påkjørsler med over 70 dyr. I Vest-Agder har Farsund flest med rundt 60 påkjørsler.

Jan Fredrik Sundt er sekretær for viltnemda i Farsund. Han sier at en av årsakene til det høye tallet i Farsund er høy rådyrtetthet.

— 60 påkjørsler er ikke overraskende, men det er jo veldig kjedelig at dette skjer. Vi har gjort forsøk med skogrydding noen steder. Det har hjulpet å holde ti meter fri bane ut mot veien, sier Sundt.

Kan miste forskringsbonusen

Bilister skal alltid melde fra til politiet eller viltnemda om de kjører på et dyr, enten om dyret er dødt eller om det stikker av.

— Kjører du på et dyr uten å melde ifra, kan du miste forsikringsbonusen, opplyser Jack Frostad, informasjonsdirektør i If.

Hvis kunden ikke har meldt fra en skade i forbindelse med en viltpåkjørsel, og i etterkant hevder at han kjørte på et dyr, så blir det bonustap.

Foto: Arkivbilde /Torstein Øen

Tok med seg dyret i bagasjerommet

Det er trolig store mørketall i statistikken. Mange påkjørsler meldes det aldri ifra om.

Ettersøksutvalget er det mannskapet som kontaktes for enten å søke etter skadet vilt eller for å ta seg av dødt vilt etter en påkjørsel. Rune Blix er ansvarlig for ettersøksutvalget i Lillesand. Blix sier han har hørt om enkelte som har tatt med seg dyrene de har kjørt på.

— I noen tilfeller har bilisten slått i hjel dyret og tatt det med seg, sier Blix.

— Er det å stjele?

— Ja, det å stjele. Alt vilt som blir påkjørt er statens eiendom.

Blix sier han også har hørt om noen som tok med seg et rådyr i bagasjerommet og kjørte det til dyrlegen.

Koster millioner

I Vest- og Aust-Agder har If så langt i år utbetalt nærmere 1, 4 millioner kroner i skadepremier i forbindelse med kollisjoner med vilt.

I 2008 utbetalte If 36 millioner kroner i forsikringspremier for 849 viltpåkjørsler på landsbasis. Så langt i år har If utbetalt 28, 8 millioner kroner for 676 påkjørsler av vilt.

Hvis tallene ganges med tre får vi trolig den totale kostnaden for de tre store forsikringsselskapene i Norge; If, Gjensidige og TrygVesta.

Slik bør bilisten opptre hvis han kjører på vilt:

1. Merk stedet med en pose, et bånd eller ei brøytestikke. Dermed blir det lettere for dem som skal søke etter dyret å starte søket på riktig sted.

2. Legg merke til i hvilken retning dyret løper.

2. Meld alltid ifra! Kontakt enten viltnemda eller politiet.

3. Husk at alt vilt som påkjøres er statens eiendom.

- Et trist syn

I Kristiansand har rundt 30 rådyr påkjørt så langt i år. Elgpåkjørsler har det vært lite av.

— Et rådyr som ble drept mellom Timeneskrysset og Hamresanden i år hadde tre kalver i seg. Det er et vanvittig trist syn å se når du skal slakter dyret, sier Jostein Furholt.

Han er en av fem personer i som bistår viltnemda ved påkjørsler i området fra Vågsbygd til Erklev.

I Audnedal forteller Reidar Vrålstad i ettersøksutvalget hvordan en påkjørsel av et dyr håndteres hvis dyret ikke dør, men stikker av:

— Vi er to eller tre stykker som får telefon fra politiet, ofte om kvelden eller om natten. Vi rykker ut så sant det ikke er belgmørkt.

Dermed er søket i gang for å finne ut om dyret er såpass skadet at det må avlives.

— Når elgen er død, så blir kjøttet tatt vare på og sendt til Finsland hvor det er viltslakteri. Det hender at noe kjøtt må kasseres, men ved en bilpåkjørsel kan ofte en god del kjøtt brukes, sier Vrålstad.