KRISTIANSAND: – Det er en teknisk feil som gjør at enkelte kunder er blitt belastet for samme beløp flere ganger. Det er et kommunikasjonsproblem mellom taksameter, betalingsautomat og Bankenes Betalingssentral. Leverandøren av systemene jobber på spreng for å finne feilen, sier daglig leder i Agder Taxi, Reidar Retterholt.

Får pengene tilbake.

Agder Taxi startet installeringen av nye betalingsterminaler og taksametre i de 110 drosjene i slutten av november. Det nye systemet har så langt ikke vært en ubetinget suksess: I løpet av de to siste ukene har terminalene «stjålet» fra rundt 30 kunder hos Agder Taxi.

Alle gangene har kundene betalt med kort og fått beløpet for taxituren trukket to eller flere ganger fra konto.

– Etter at problemet ble oppdaget har vi nå satt en mann som går gjennom alle betalingene i taxiene våre hver eneste dag. Alle som har betalt for mye, får pengene tilbake på konto så fort som mulig. Det er ikke fare for at noen mister pengene sine eller blir skadelidende, sier Retterholt.

Den siste registrerte «dobbeltfaktureringen» skjedde lørdag 25. desember. I to av tilfellene er kundene blitt trukket for beløpet mer enn to ganger.

1.000 kroner x 41.

Kristiansander Ove Baardsen endte opp med å betale 41.000 kroner for en taxitur fra Lund til Tveit lørdag 18. desember.

– Vi var ni stykker som tok taxi fra gamle stadion på Lund og ut til Tveit. Jeg betalte med kort og fikk kvittering på 1000 kroner. Tirsdag var jeg så inne på nettbank for å sjekke kontoen. Da oppdaget jeg at beløpet var trukket 41 ganger. Det var halvannen side med utbetalinger til Agder Taxi, forteller Baardsen.

Mer påpasselig.

Han tok kontakt med banken, som sørget for at 54-åringen fikk pengene tilbake.

– Det som er betenkelig er at det ikke finnes systemer som fanger opp dette hos banken. Jeg trodde det var sikkerhetssystemer som fanget opp slike ting. Jeg kommer i hvert fall til å bli mye mer påpasselig med kortbruken etter dette, spesielt i utlandet, sier han.

Baardsen er for øyeblikket på ferie i Tyrkia og tør ikke tenke på hva utfallet kunne blitt om «tyveriet» hadde skjedd i en tyrkisk taxi.

Vi beklager, teknisk feil.

Betalingssystemet i drosjene til Agder Taxi er levert av Transport Data Systems (TDS) i Hvalstad. De leverer betalingssystemer til store deler av taxinæringen i Norge.

– Vi beklager dypt overfor alle kunder som er rammet av dette. Det er sånn som ikke skal skje, men som dessverre har skjedd. Både vi og våre leverandører jobber på spreng for å finne og fikse problemet, sier administrerende direktør Morten Enersen.

Han forklarer at feilen oppstår ved brudd i kommunikasjonen mellom betalingsterminalen i drosjene og Bankenes Betalingssentral (BBS). Av en eller annen grunn kan da betalingene bli utført flere ganger.

– I samarbeid med produsenten har vi nå oppgradert programvaren i noen taxier. Hvis testen av disse er problemfrie så vil alle taxier få samme oppgradering. Vi håper at det løser problemet, sier Enersen

Flere sliter med terminalene.

Det er ikke bare Agder Taxi som sliter med betalingsterminalene. Bankenes Betalingssentral og Transport Data Systems (TDS) har ennå ikke oversikt over det totale omfanget, men vet at flere taxiselskaper i Norge er rammet.

– Det har vært noen doble transaksjoner hos oss også, men etter en programvare-oppgradering har vi vært lite plaget med det, sier daglig leder av I-Taxi i Arendal, Per Øystein Eik.

Også Taxi Sør er i ferd med å installere samme betalingssystem i sine drosjer.

– Vi har også hatt noen problemer med dette systemet. Men vi har faktisk opplevd det motsatte av Agder Taxi, nemlig at terminalen sier at betalingen er utført, men at transaksjonen faktisk ikke er gjennomført, sier daglig leder i Taxi Sør, Bjørn A. Christiansen.