OSLO: Eksperter fra ADtranz, som er produsenten av NSBs prestisjetog, har installert sitt utstyr i et Signaturtog, og etter noe over en time med forsinkelser, la Signaturtoget ut på ferden mot Stavanger. Senere vil Det Norske Veritas analysere resultatene. NSB vet ikke hvor lang tid det vil ta før resultatene foreligger.Målingene blir utført over et år etter at NSB første gang presenterte sine nye krengetog, NSB foretar både en akslerasjon— og spenningsmåling. Spenningsmålingen skal gjøre det klart hvor stor belastningen er på togets aksler, mens akslerasjonsmåling viser om det er deler av strekningen hvor belastningen er spesielt stor. Senere skal NSB teste togene på Dovrebanen, Bergensbanen og Østfoldbanen. Målingene fortsetter i morgenSju tonn med sand er plassert i toget, noe som tilsvarer vekten av alle sittende og stående passasjerer i et Signaturtog. Toget vil følge vanlig NSB rute og hastighet. Hvorvidt forsinkelse også var der for å skape en realistisk situasjon, er usikkert... NTB