KRISTIANSAND: Da skal nemlig den lokale tusenårskomiteen, som sto for den offisielle markeringen av tusenårsskiftet i Kristiansand, ha klar en rapport som oppsummerer markeringen.— Vi ble enige om å ikke uttale oss om dette nå mens den endelige oppsummeringen er under arbeid. Det er mange ledd som er involvert her, og når alt er klart, er jeg fryktelig villig til å prate om dette, sier Erland.- Men først om et par måneder?- Ja, vi har jo bare hatt en foreløpig drøfting så langt. På grunnlag av den skal vi arbeide videre med en endelig rapport. Det er det vi er blitt enige om i komiteen, og som jeg forholder meg til, sier Kai Erland.Tusenårskomiteen avholdt nylig et møte hvor tusenårsmarkeringen ble diskutert og evaluert. Det er dette møtet Erland referere til som en «foreløpig drøfting». Tilstede var blant andre komitemedlem og varaordfører Harald Sødal, som ikke har noe imot å la seg intervjue om det som kom fram på møtet.- Jeg forsto det slik at Sødal ville prate om en del private synspunkter, sier Erland om den saken.Sødal mener at deler av arrangementet på Torvet nyttårsaften overhodet ikke fungerte slik det skulle, og legger hovedskylden på lydanlegget.- Når du står og ser at koret under kantaten beveger leppene og de snur notearkene, forstår du at de er med. Det at det ikke fungerte skyldes dårlig kompetanse hos lydfolket. Dette må vi ta oss ad notam ved senere anledninger. Jeg er bevisst krass her, understreker Sødal.Han tror ikke stemmene hadde båret noe bedre om det hadde vært 2000 barn i koret, slik meningen var.- Om det var 200 eller 2000, ville ikke spilt noen rolle. Hadde vi bare fått skikkelig lyd, ville det ikke vært noe problem, mener han.Daglig leder Salve Austrud i KP Lyddesign, som var ansvarlig for lyden under arrangementet, steiler over påstandene til Sødal.- Vi skal forsterke det som skjer, enten det er musikk eller sang. Men vi kan ikke trylle, heller. Når du har et kor uten lyd, og kun 320 unger, så var det ikke mulig å få det bedre til. Gospelkoret som sang tidligere på dagen, var det skikkelig trøkk i, og da bar lyden godt, påpeker Austrud.- Vi hadde det beste mannskapet og utstyret som tenkes kunne. Dette var en prestisjejobb for oss, og da er det synd at det skulle gå sånn, mener han.Odd Hynnekleiv, som hjalp til med avviklingen av arrangementet på Torvet, og selv er en erfaren produsent, mener også det er feil å skylde på teknikerne.- Det er å skyte på pianisten. Det var ikke de som styrte lyden eller lyset som sviktet, men omstendighetene de måtte jobbe under. Scenen kom for eksempel på plass 18 timer etter skjema. Hovedproblemet er at arrangementet var en blanding av dugnad og profesjonalitet, en krevende organisasjonsform som fordrer en stram styring. Hvis ikke faller ansvaret lett mellom to stoler, sier Hynnekleiv.