MANDAL: Det virker som om teknisk etat har problemer innad. Etter et møte blir vi enige og løser problemene, men etter at endringer er rettet opp, kommer nye krav. Det virker som om rutinene er for dårlige mellom leddene, og dette fører til stadige endringer, mener jordskiftekandidat og tidligere avdelingsleder av teknisk etat i Mandal, Bjarne Otterdal. Det er spesielt på bakgrunn av reguleringsplanen i Fuglevik, der Otterdal er engasjert av Ernst Sand for å fremme regulereringsplanen, at han reagerer. Otterdal peker på at det i løpet av det siste året har vært flere møter og omfattende korrespondanse i forbindelse med planen. Derfor synes han det er betenkelig at noen av detaljene som administrasjonen har foreslått rettet i det siste reguleringsforslaget som skal legges frem for bygningsrådet torsdag, ikke er kommentert på møtene eller i korrespondansen. Etterlyser dialog Jeg vet at dette ikke bare gjelder for meg. Jeg vet at også andre møter disse problemene. De samme problemene går igjen i mange liknende saker, sier Otterdal. Han peker på at konsekvensene av stadige endringer og stadig skifting av saksbehandlere fører til både forlengelse og fordyrelse i planprosessen. Opplegget til teknisk etat fungerer ikke bra. Saken behandles på tre nivåer, saksbehandler, avdelingsleder og etatsjef. Det virker som om saken blir mer og mer diskutert jo lenger den kommer opp i systemet. Derfor opplever vi stadig nye endringer, mener Otterdal.Han etterlyser en mer direkte dialog med teknisk etat. Han har ingen formening om hva etaten bør gjøre for å bedre og lette arbeidet til kundene. Kvalitetssikringen er ikke god nok i etaten. En burde ha en saksbehandler å forholde seg til. I tillegg burde en få korrekt og tilstrekkelig informasjon i utgangspunktet. Dermed hadde en sluppet ny informasjon og nye føringer underveis i prosessen, sier Otterdal. En reguleringsplan består av plankart og planbestemmelser. I flere saker har planbestemmelsene blitt endret flere ganger. Det er tungvint ikke å vite hva man har å forholde seg til, mener Otterdal. Tid og penger Han innrømmer at teknisk etat ikke var rosenrød da han var avdelingsleder. Disse problemene har nok fulgt etaten lenge. Men nå vet jeg at etaten sliter med dårlig bemanning, og da bør det være også i etatens interesse å stramme inn på rutinene. Det er ikke bare for brukeren dette koster tid og penger. Det koster også for etaten, sier Otterdal.Han peker på at overgangen fra en saksbehandler til en annen ikke blir kvalitetssikret godt nok. Det hender en må skifte saksbehandler av en aller annen grunn. Men når det skjer, føles det som om hele behandlingen starter på nytt igjen. Dette kunne vært unngått med bedre rutiner, sier han. Han peker også på at det er frustrerende å rette opp endringene i reguleringsplanen, for så å motta nye foreslåtte endringer og føringer. Det beste nå er å få til en dialog, og bedre rutinene i teknisk etat, sier Bjarne Otterdal.hanne.christine.boro@fedrelandsvennen.no FAKTA Reguleringsplanen for Fuglevik har vært arbeidet med i mer enn ti år. Otterdal/Sand skriver at den sikreste måten å skrinlegge både hyttebygging og utbedring av fylkesveien er å redusere antallet nye hytter.