KRISTIANSAND: Det er særlig NSBs beslutning om å stanse driften på Arendalsbanen som har satt sinnene i kok i vide kretser. Men også fraværet av investeringsmidler til E18-utbyggingen gjennom Aust-Agder i 2001, har skapt harme.— Dette må du ikke skrive noe om. Men det kan meget godt tenkes at vi kommer til å stelle i stand noe, sier en kilde, som ikke vil stå fram. Ifølge vedkommende skal planene for en klar markering av misnøye være klare.Det er nå klart at fylkesordføreren i Aust-Agder, Oddvar Skaiaa, endelig får et møte med NSB-sjef Arne Wam førstkommende mandag. Der vil Aust-Agder-delegasjonen fremføre sterke protester og klar misnøye mot NSBs beslutning om å innstille driften på Arendalsbanen fra fredag 20. oktober. Forventningene om at NSB skal omgjøre sin beslutning er ikke spesielt store.Men aust-egdene får iallfall møte NSB-ledelsen og legge fram sine protester før trafikken på banen blir stengt. Tidligere i uka hadde Oddvar Skaiaa fått «audiens» hos NSB-sjefen først etter at stengningen var gjennomført.- Urimelig og arrogant, var Oddvar Skaiaas beskrivelse av det arrangementet, som nå er blitt endret.Som kjent er det angivelig mangel på lokomotivførere som er det argument NSB-ledelsen påberoper seg når man reduserer antall togavganger rundt om i landet og stenger trafikken på bl.a. Arendalsbanen.- Men finnes det ikke folk i administrative stillinger i NSB som har lokførerkompetanse, og som kan brukes til å kjøre togene, er det intrikate spørsmål som Johan Ole Grinde. Han er direktør for Jernbaneverket region Sør i Drammen.I brev til Jernbaneverket reiser han spørsmål om ikke disse personene, som nå sitter i administrative funksjoner, kan brukes til å kjøre tog i stedet.Egil Odd Halvorsen i Arendalsbanens Venner, og med gode kontakter i lokfører- og NSB-miljøet for øvrig, mener det ikke er tvil om at det er mulig å løse den angivelige mangelen på lokførere - hvis man vil.Jernbanedirektør Steinar Killi åpner nå for at private selskapet kan overta driften av både Arendalsbanen og andre linjer som NSB vil slutte å trafikkere.- Iallfall i første omgang er ikke privat drift av Arendalsbanen det vi ivrer for, sier Egil Odd Halvorsen i Arendalsbanens venner. Men det er likevel et alternativ som han mener ikke kan utelukkes - på sikt. Også fylkestinget i Aust-Agder har gitt uttrykk for at det er NSB som bør stå for driften av banen.