KRISTIANSAND: — Forunderlig, mener Pål Heldaas i Geelmuyden Kiese som står bak Norsk Samfunnsbarometer.

Han lister opp disse årsakene til at kvinner omtales langt mindre enn menn:

  • Kvinner har ikke de posisjoner som gir mest synlighet.

  • Mediene har en ekstrem tilbøyelighet til å velge mannlige kilder.

  • Og kvinner er mindre offensive i forhold til å bruke mediene som arena.

Undersøkelsen tar for seg 1.500 norske medier de tre siste årene. Kvinneandelen har sunket de siste tre årene fra 15 i 2003 til 13 i 2004 og 11 i 2005. — Menn har lett for å snakke det bastante og konkrete språket som mediene etterspør. Det er en mer typisk mannlig form for kommunikasjon, sier Heldaas.

Professor i journalistikk ved Høgskolen i Oslo, Rune Ottosen , tror kvinneandelen er lav fordi mediene i stor grad intervjuer bedrifttsledere, som har størst andel menn. Samtidig understreker Ottosen at han tror kvinneandelen vil øke ettersom norske høgskoler utdanner stadig vekk flere kvinnelige journalister.