LILLESAND: — Vi håper å få i gang byggingen ved påsketider. Borkedalen er et naturlig møtepunkt for folk som skal til Kristiansand, sier byggeleder og overingeniør i Statens Vegvesen Øystein Tobiassen.Kollektivknutepunktet vil ha oppstillingsplass til flere busser, men man regner med at det i høyden vil dreie seg om to-tre om gangen.Det legges opp til en stor parkeringsplass med rom for 60-70 biler. I tillegg planlegges det sykkelstativer under tak. - Vi regner med at dette tilbudet vil føre til at mange som i dag kjører til Kristiansand eller Arendal, foretrekker å parkere i Borkedalen og ta bussen derfra, sier Tobiassen. Hele kollektivknutepunktet legges på kommunal grunn. Nå prøver man å få prosjektet ut på anbud i løpet av januar eller februar med oppstart rundt påske. Rundt 4000 kubikkmeter skal sprenges bort. Parkeringsplassen er 1,5 mål, mens knutepunktet for bussene er 2,6. Området mellom sykkel- og venteskur skal pyntes med plen og steinsettinger. Det hele blir ferdig utpå sommeren. Utkjørselen ved Statoilstasjonen til dagens E 18 er mye brukt. Her kan det lett oppstå farlige situasjoner. Nå satses det på en rundkjøring. Denne skal tas samtidig som knutepunktet. - Det er jo en ganske oversiktelig utkjørsel slik den er i dag, men du kan risikere å bli stående ganske lenge og vente om du skal ut på hovedveien, sier Tobiassen. - Vegvesenet har tidligere vært noe tilbakeholdne med å anlegge rundkjøringer på E 18. Har dere forandret litt på politikken?- Vi har vel det. Og i løpet av tre-fire år er jo E 18 borte. Men ellers har vi jo også en stor rundkjøring på Akland. Totalsummen ligger trolig på seks-syv millioner. Dette dekkes av såkalte ATP-midler, Areal- og Transportprosjektet i Kristiansandsregionen. Håper på flere passasjerer

— At dette knutepunktet nå kommer, er vi svært glade for. Dette har vi ventet på en tid, sier markedsansvarlig i Nettbuss Sør, Øyvind Hansen.Nå håper han at enda flere vil ta bussen. Nettbuss Sør har opplevd en god økning av trafikken etter at de begynte med busser en gang i halvtimen. Passasjertallet mellom Kristiansand og Arendal gikk opp med 50.000 til 600.000 i fjor. Selv om knutepunktet kommer, har Nettbuss ingen planer om å droppe stoppet på Lillesand rutebilstasjon for Timeekspressens del. Denne bussen har i dag to traséer forbi Lillesand. Annenhver buss kjører enten via Tingsaker camping og Sandsmyra eller viadukten opp og ned. - Den eneste endringen vi vurderer, er å redusere antall busser over Sandsmyra, sier han. I denne omgang vil knutepunktet få konsekvenser for de langveis ekspressbussene. I dag har de holdeplasser ved viadukten og ved bensinstasjonen på Tingsaker.- For ekspressbussene blir det altså én holdeplass. Her blir det jo muligheter for å parkere, slik at dette blir et mye bedre tilbud enn Lillesandsfolk har i dag, sier Hansen. Det er ikke planlagt noen kiosk på knutepunktet. Men arealene er der. Og har man noen minutter til bussen går, er jo ikke Statoilstasjonen så mange meter unna.