LINDESNES: — Vi synes avgjørelsen er underlig og urimelig, men nå skal Direktoratet for naturforvaltning avgjøre saken, sier ordfører Ivar Lindal i Lindesnes kommune. Befolkningens ønske

Lenge har det vært et sterkt ønske fra befolkningen på Vigeland å igjen kunne kjøre med småbåter opp Audnaelva. For bare ti-femten år tilbake var det ikke noe problem, men de senere årene har sand og grus havnet i nederste delen av elveløpet og gjort Audna for grunn for småbåttrafikken. Vannstanden utenom flomperioder er fra null til 50 cm på mange av strekningene. Som et viktig trivselstiltak for befolkningen, ønsker derfor kommunen nå å mudre opp nederste delen av elveløpet. I praksis må det mudres fra Snik til Rødberg, og deler av dette ligger i et område regulert som naturreservat. Derfor er det strenge vernebestemmelser, og Fylkesmannen har satt foten ned for mudring. Privatmann har fått lov

— Det er underlig, all den tid Audna tidligere har vært farbar for småbåttrafikk. For en del år siden var det også betydelig aktivitet med kjøring av trelast og lignende på elva. Jeg tror neppe det var Fylkesmannens intensjon å hindre småbåttrafikk da naturreservatet ble opprettet på 80-tallet, sier Lindal. Han mener derfor at en mudring av elva er vedlikehold, og ikke noe nytt inngrep.- Dessuten vil det være et betydelig trivselstiltak for befolkningen i kommunen ved at de kan kjøre helt opp til Vigeland, sier Lindal. Han synes også det er underlig at Solstrand camping og en privatperson i samme område har fått Fylkesmannens tillatelse til såkalt vedlikeholdsmudring innenfor naturreservatet.- Dette er private og kommersielle interesser, og da synes det underlig at Fylkesmannen vil stanse et tiltak som er svært positivt for allmennheten, fortsetter Lindal. Et par millioner kroner

Strekningen fra utløpet av Audna og opp til Vigeland er ca. fem kilometer. Derimot er det bare den nederste delen på ca. 2500 meter som må mudres, og beregningene viser at det må tas opp ca. 25.000 kubikkmeter masse. Dersom Direktoratet for naturforvaltning gir tillatelse, har Fylkesmannen sagt klart fra at massene skal på land.- Vi har allerede entreprenører som er interessert i å kjøpe masse, og dermed vil utgiftene bli redusert, sier Lindal. En grov kalkyle viser at utgiftene for å få mudret Audnaelva er på rundt to millioner kroner. Finansieringen vil trolig bli et spleiselag mellom private og det offentlige.- Da vil det bli mudret fra 15 til 19 meters bredde og opp til en og en halv meters dybde, sier Lindal. Ifølge ordføreren er også ornitologene positive til tiltaket, fordi de mener det er bedre å få båttrafikken i en fast led på den ene siden av elva enn at det kjøres med de minste båtene på ulike steder i elveløpet.SINTEF har utredet en rapport og konsekvensanalyse for mudring av elva. På bakgrunn av rapporten har kommunen foretatt en rekke målinger og tegnet inn den aktuelle traseen. roar.greipsland@fvn.no