MANDAL: — Det er forferdelig at hvem som helst kan kjøpe disse flyveflåtene uten noen som helst form for forkunnskaper eller sertifikat. For noen kan dette være et livsfarlig leketøy, sier Bjart Gabrielsen, politistasjonssjef i Mandal.I går avhørte han føreren av båten som dro flyveflåten, populært kalt «flyers», etter seg. Gabrielsen kan fortelle at flåten var oppe i en høyde som var nesten seks ganger høyere enn de tre meterne produsenten av flyveflåtene anbefaler.- Båtføreren mener at båten hadde en fart på rundt 20 knop og at flåten hadde en høyde opp mot 20 meter. Flåten skal ha tippet fremover og 24-åringen skal ha mistet taket og falt ut, sier Gabrielsen.- Vi vet nå at båten hadde ulovlig høy fart, men vi skal vurdere om det er vist grov uaktsomhet, sier han.Stasjonssjefen mener en slik vannlek er uforsvarlig.- Personer som holder seg fast i flyveflåten har ingen kontakt med båtfører, så lenge de sitter på baksiden av flåten. Det sier seg selv at man ikke kan ha kontroll, mener Gabrielsen.Det var mandag kveld like etter klokken 20 ulykken skjedde i Skogsfjorden, like vest for Mandal sentrum. Gabrielsen karakteriserer vinden som ekstremt sterk da ulykken skjedde. Politisjefen er like kritisk til produsenten av flyveflåten som til mandagens vannlek. Kunnskapskrav

— Det blir hasardiøst når man kan få en slik høyde. Det er første gang jeg ser et slikt leketøy, men politiet i Mandal vil nå vurdere om vi skal foreta oss noe. Vi ønsker ikke et totalforbud, men en løsning kan være et krav om kunnskap før den tas i bruk, sier Bjart Gabrielsen.Europris i Mandal er byens eneste forhandler av flyveflåter. De har solgt rundt 30 flåter i sommer. Lars Klev, leder for barnehjemsinstitusjonen Stiftelsen Lillehavn, er blant dem som har kjøpt inn vannleketøyet.- Mandag var vi ute på sjøen i Spangereid og prøvde «flyeren» for første gang. Selv om noen av guttene fikk hard medfart, så mener jeg at det er forsvarlig å bruke den, så lenge man tar sine forholdsregler, sier Klev. Ustabilt i luften

— Vi kjørte mot vinden, og flåten begynte å stige på rundt 20 knop. Den fikk en høyde på 5-6 meter, men vi merket at flåten ble mer ustabil i luften jo høyere den gikk. Det gikk også greit å holde kontakt med guttene på flåten, sier Klev, som forteller at de kommer til å ta flåten i bruk ved flere anledninger.Bernt Haakon Dalen var eier av flyveflåten som ble brukt under ulykken, men var ikke med på båtturen. Han visste ikke at båtføreren og 24-åringen var på sjøen og mener det blåste altfor mye mandag til at det var forsvarlig å kjøre med flyveflåte.- Jeg kjøpte «flyeren» på en båtmesse i Arendal for rundt to måneder siden. I løpet av sommeren har jeg kjørt mange turer, og det har ikke vært problemer tidligere. Vi har hatt høyder opp mot ti meter, sier Dalen, som poengterer at det bør være en dyktig båtfører som drar en flyveflåte etter seg. Må opereres

Den skadede 24-åringen ble i går forflyttet fra Sørlandet sykehus til Ullevål universitetssykehus i Oslo.- Tilstanden er stabil, men pasienten har alvorlige brystskader og skal opereres, sier Marianne Moss, vakthavende lege ved sykehuset.