KRISTIANSAND: Da SK 221 ankom Kjevik fra Gardermoen i går kveld gikk det en anelse hardt for seg under landing. Det kan ha vært vindkast, for høy innflygningshastighet eller andre faktorer som forårsaket den litt røffe landingen, men ingen passasjerer kom til skade.

— En mekaniker må sjekke flyet før det kan gå tilbake til Oslo, sa servicemedarbeider Jan Tore Berg i SAS Ground Service til fvn.no.

Følgene ble dermed at flyet aldri gikk fra Kjevik ved 1800-tida. Reisende til Gardermoen ventet fortsatt i spenning på Kjevik ved 22-tiden, og ble sluset ombord på flyet til Oslo rett før klokken 23.25 . Da hadde de ventet godt over fem timer.

Ventet gjorde også flere reisende på Gardermoen som skulle til Kjevik. Men alle skal ha kommet seg til Kristiansand i løpet av torsdag kveld, ifølge SAS.

"Overskridelse av stress"

  • Hva skjedde egentlig under landing?

— Det ble overskredet en grense for belastning, en såkalt maksterskel for stress, derfor må det rutinemessig kontrolleres, forklarer Berg.

Det var ingen sertifisert tekniker å oppspore i Kristiansand, dermed måtte et fly som skulle ha gått til Haugesund omrutes for å få ned teknikeren til Kjevik.

Men Haugesundflyet, som skulle ha landet 20.45, ble kraftig forsinket fra Gardermoen. Litt før klokken 22.00 hadde flyet med teknikeren fortsatt ikke gått.

- Det står nå oppført med ny ankomsttid 22:40, forklarte vakthavende ved Avinor til fvn.no. Flyet landet noen minutter senere.

Det ga teknikeren en halvtime til å undersøke flyet som gikk hardt ned i rullebanen, før det returnerte til Oslo.

— Fra tid til annen lander et fly litt hardt, og det kan være vind eller andre årsaker til dette. Vi tar imidlertid ingen sjanser, og går over flyet etter en slik hendelse, sier informasjonssjef i SAS Norge, Thomas Midteide, til fvn.no.

— Hva slags type sjekk er det snakk om?

— Teknikeren går over de delene av flyet han mener er relevant å sjekke, for å forsikre seg om at ingen skader har oppstått som følge av smellen, forklarer Midteide.

— Er det normalt med slike harde landinger?

— Ja, det skjer av og til, og et par ganger i måneden treffer vi en fugl. I slike tilfeller kaller vi alltid inn tekniker. Vi vil være helt sikre på at flyet er flyvedyktig, sier informasjonssjefen.

— Blir slike hendelser innrapportert til Luftfartstilsynet?

— Ja, vi rapporterer alle hendelser, sier Midteide.

Påvirker ikke de siste avgangene

Noen av passasjerene fra Gardermoen som skulle vært med kansellerte SK 223 fra Gardermoen, blir med Haugesundflyet, SK 320, mens andre er blitt sluset over på senere avganger.

— Vi vet ikke ennå nøyaktig når flytrafikken vil være i normalt gjenge. Men vi har slått sammen to avganger, og håper å ha flyet raskt avgårde igjen etter rutinesjekken, sier Berg i SAS Ground Service.

Ingen fly er fulle, og det er foreløpig ikke snakk om å sette inn buss til hovedstaden.

— De siste avgangene går med en annen maskin, så vi regner med at disse avgangene vil gå som normalt, ifølge SAS Ground Service.

Kanselleringer i år

Hittil i år er 139 avganger fra Kjevik blitt innstilt.

Av 6650 planlagte avganger fra Kjevik i år er hittil 6015 gjennomført, ifølge statistikk fra Avinor. De verste månedene var januar, februar og september, med henholdsvis 29, 26 og 23 kanselleringer.

132 ankomster til Kjevik er innstilt i tidsrommet januar frem til dagens dato. Verst var det i oktober, da hele 26 ankomster måtte innstilles av ulike årsaker.

Kveldens planlagte ankomst klokken 20.10 er altså innstilling nummer 133. Link til AVINOR:

Her kan du sjekke alle flyforsinkelser (siste nederst på siden)

Fvn.no følger flytrafikken.