MANDAL: — Nedleggelse er et reelt alternativ hvis vi mister vedlikeholdet av båtene i tillegg til de signalene dette gir det utenlandske markedet, sier driftssjef Kjell Rune Olsen.

I går tok spillet rundt de til sammen seks MTB-fartøyene en langt mer alvorlig dreining: Et regjeringsutvalg, der medlemmer fra alle partier er representert, vil at MTBene skal sendes rett i bøyene når de er ferdig laget ved Umoe Mandal. Tidligere har det bare vært forsvarssjefen som har ment dette.

Fem milliarder kroner kan i så fall være kastet bort.

For Umoe Mandal blir situasjonen ytterst alvorlig. I henhold til kontraktene med Sjøforsvaret skal Umoe Mandal levere utstyr og ha vedlikeholdet av båtene de neste 20 årene.

Stor nok stab

— Jeg anslår at vi vil sysselsette 50-60 mann til dette arbeidetsammen med vedlikeholdet av minerydderne. Men dersom MTBene faller bort, er vi nede i 10-20 mann. Spørsmålet er om dette vil være en stor nok stab for å holde på kompetansen til å vedlikeholde de svært avanserte båtene, sier Olsen.

Dermed kan Umoe Mandal stå igjen med noen få sivile oppdrag når MTBene er ferdige, blant annet til offshoreindustrien. - Hvorvidt det kan holde liv i oss, blir en utfordring å få til, sier Olsen.

For Umoe Mandal er signalene dette gir til utlandet også alvorlige. Verftet har tre utviklingskontrakter gående med US Navy som kan gi seg utslag i konkrete kontrakter i fremtiden. - Men dersom ikke engang vår egen marine vil ha båtene de selv har bestilt, kan dette fjerne all vår troverdighet, sier Olsen oppgitt.

Sinnsykt!

Utover dagen i går gikk alvoret opp for de vel 300 arbeiderne som bygger båtene. De har begynt på den sjette og siste båten, som allerede er betalt.

— Dersom det virkelig er riktig at de går rett i opplag, er det komplett sinnssykt, sier plastoperatør Lars Sviland.

Klubbformann Arne Hægeland er bekymret.

— Tidligere ble signalene fra forsvarssjefen om at han vil skrote MTBene møtt med et skuldertrekk. Vi har fått så klare politiske signaler om det motsatte. Men når det nå er et forsvarspolitisk utvalg som sier det samme, er det all grunn til bekymring, sier Hægeland.

Han sier at det er viktig at lokale og sentrale politikere går sammen for å holde båtene i drift. - Noe annet ville være vanvittig. Å sette båter til fem milliarder i bøyene er et utrolig sløseri, samtidig som alle er enig om at de trengs for å ivareta Norske interesser langs kysten, sier klubbformannen.