LILLESAND: — Jeg har gått tilbake til manns minne og enda litt lengre. Nærmere bestemt rundt 1900. Fiske var en viktig næringsvei i Høvåg i sin tid, særlig i 1940- og 50-årene. Og gjerne kombinert med et gårdsbruk. I dag er det ikke så mange aktive fiskere igjen, sier Asbjørn Modal.

Han ramser opp en håndfull navn på båter som er i drift i dag.

— Jeg har stort sett konsentrert meg om båter på over 30 fot. Og det har vært artig å samle inn alt stoffet. Det har blitt mye kaffe og gode historier. Den aller eldste informanten min er Håkon Hæstad, som har en utrolig hukommelse. Han husker ennå på kronen hva han betalte for en båt i 1936! Og numrene på en haug med båter har han i hodet, forteller Modal.

Som ellers har brukt flere skriftlige kilder.

Selv om han har holdt sitt hefte i en temmelig nøktern form, er det glimt av at livet om bord i ei skute kunne være hardt. Blant annet fortelles det om 31-foteren «Signe», bygget i 1896. Eieren, Gotfred Gundersen på Ribe, ble en gang slått over bord av en kraftig bølge - for så å bli kastet om bord igjen av den neste!

Andre var i hardt vært på andre måter, som «Pronto», bygget i 1917. Eier var Otto Hæstad. Båten ble beskutt under andre verdenskrig, og det var flere kulehull i skutesida.

Mange dro på sildefiske i Haugesund. Og da var kino en velkommen forlystelse. God plass fikk de også:

«Vi fikk de første radene for oss selv, for vi luktet sånn!»

Asbjørn Modal har også kommet over en interessant og meget detaljert byggekontrakt og en kvittering for 515 kilo makrell - til 15 øre kiloen. Året var 1936.