KRISTIANSAND: 100 millioner kroner koster utvidelsen, som deles 40/60 mellom Color Line og Kristiansand Havn.
— Piren må forlenges med 63,5 meter, fordi båten er 211 meter og dagens pir bare 150 meter, opplyser havneingeniør Svein-Inge Larsen.
Den nye «Superspeed»-ferja har sin første tur til Hirtshals 10. desember. Kapasiteten blir det dobbelte av «Christian IV» - 800 biler, reisetiden tre timer og et kvarter.
I tillegg til å forlenge kaifronten, blir det bygd heis- og trappetårn, ettersom den nye ferja får passasjerutgang fem meter over tuben. Det bygges også ny rampe samt en bro over dokka, fordi biloppstillingsplassen blir på KMV-siden.
I tillegg startet man i går på å «plastre» sjøbunnen innerst i bassenget. Dette gjøres ved at tekstilmadrasser fylles med betong, som holder de forurensede sedimentene på plass. Vannjetmotorene har nemlig en tendens til å grave ut bunnmassene.