DigitalfotoI år kjøper nordmenn flere digitale speilreflekskamera enn noen gang. Da filmkameraene forsvant var det i praksis bare Nikon og Canon som sto igjen på føttene. Nå er markedet normalisert igjen, merkene er tilbake og Sony er sist ute av de store med nye modeller. Selv fremkallingen av papirbilder har nådd bunnen, og er på vei opp igjen. Dermed er kjøpesterke og teknologikåte nordmenn klar for å åpne lommeboka. De fleste speilrefleksene er i dag så gode at du ikke risikerer å kjøpe katta i sekken uansett hvilket merke du velger. — Alle fem kamera i denne testen har knallgod kvalitet i forhold til pris. Når noe skiller dem er det ofte subjektive oppfatninger. Det er ofte følelser som avgjør om noen velger det ene merket eller det andre, sier Erik Faarlund, redaktør for fotonettstedet akam.no Kjenn på kameraet.

Eksperter som skal gi råd til førstegangskjøpere sier «kjenn på kameraet». Du må innom en butikk for å prøve hvordan det ligger i hånda. Hvor stort det er, hvor tungt det er, hvordan knappene er plassert og hvordan du liker det du er i ferd med å kjøpe.- Dette er mye viktigere enn om kameraet har seks eller sju millioner piksler, sier Knut Førsund, informasjonssjef i Fotorådet.Han tror heller ikke prisen spiller noen avgjørende rolle for dem som skal ha et digitalt speilreflekskamera for første gang.- Kameraer til 5-6000 kroner holder. Folk flest vil ikke merke kvalitetsforskjell på disse og kameraer til 10.000 kroner, mener han.Erik Faarlund slår også et slag for gatebutikkene.- Hvis du er innom en fotobutikk for å kjenne på kameraet, bør du også kjøpe det der. Ikke løp til nettet for å bestille det noen hundrelapper billigere. Det er eneste måte å bevare et fagmiljø i Norge, sier han. Optikken viktig.

Har du begrenset budsjett og ønsker best mulig bildekvalitet kjøper du ikke et dyrt kamerahus med billige objektiv.- Skal du først bruke mer penger på fotoutstyret, lønner det seg ofte å legge det i bedre optikk, sier Reidar Sneisen ved fotokjeden FotoVideo, som både finnes på nett og på gata.Han merker at interessen for speilreflekskamera stiger i en bratt kurve. - Noen vil ha den umiddelbare responsen som et slikt kamera gir. Skal du ta bilder av barna dine i full lek, kan motivet være borte før et litt tregt kompaktkamera rekker å reagere. Andre vil utnytte den bedre batterikapasiteten. Dessuten tar de fleste bedre bilder med et systemkamera, sier Sneisen. Det nye kule.

Det blir sagt at det aller dårligste kameraet er det som blir liggende ubrukt. Når så mange kjøper en teknologi de strengt tatt ikke behersker og kanskje heller ikke behøver frykter man at det heller ikke tas i bruk. Erik Faarlund kaller speilrefleks-kameraer «det nye kule».- Salget økte med 50 prosent i fjor og vil trolig øke med 50 prosent i år. Det blir vanvittig mange kamera, og jeg er sikker på at det ikke bare skyldes en plutselig interesse for foto i det norske folk. Enorm økning.

Salget av digitale speilreflekskamera ble doblet fra 2005 til 2006 da de solgte 47.000 enheter. Den gang det var film og ikke minnebrikker i digitalkameraene ble det årlig solgt om lag 20.000 på det beste. I 2007 kan vi se enda en dobling - kanskje opp mot 100.000 kamera. Fotorådets Knut Førsund ser ikke bort fra at bransjen vil få leveringsproblemer. - Det er uansett svært gledelig at folk er så fotointeresserte. Samtidig som at stadig flere hjem har et systemkamera, ligger det kanskje et par kompaktkamera til bruk. Snart har også alle familiemedlemmene en mobiltelefon som tar ok bilder til albumet.- Ikke så rart at 800.000 nordmenn oppgir at de har foto som en viktig hobby, sier han.Tekst: Tore Røsvolltore.rosvoll@adresseavisen.no