Mandal:

— Skal vi følge opp fremstøtet fra Fremskrittspartiets Åse Schmidt om at lokale lag og foreninger må få mer nytte av skolen, må vi lage en ny modell, sier Røkland.

— Vi kan ikke forlange at lærerne skal bruke fritiden sin på kulturlivet i Mandal. De bestemmer selv hva de vil gjøre. Det gjelder like mye for lærere som bor i byen, som for dem som holder til utenbys, sier Røkland. Han peker på at kravene til kvalitet og tilsetting medfører at de beste søkerne tilsettes uansett hvor de bor. Bare én underviser er ansatt i full stilling.

— Når Åse Schmidt hevder at kulturskolens elever subsidieres mer enn de øvrige elevene i skolene i Mandal, er svaret at det er politikerne som har bestemt hvilken kvalitet kulturskolen skal ha. Skal det gjøres endringer, er det opp til flertallet i bystyret, sier Røkland. Han uttaler at Schmidts ønske om at foreldre holder lotterier til inntekt for kulturskolen, har vært vanskelig å få til på grunn av at en betydelig del av skolen er bygd på individuell undervisning.

— Etter hvert har kulturskolen fått kor og orkester der foreldrene engasjerer seg på mange vis, helt på linje med aktiviteten som foregår i lag og foreninger i Mandal, sier Jon Røkland.