Slik ser den nye logoen ut, formgitt av Op Designstudio i Kristiansand.

— Våre arbeidsoppgaver har endret seg voldsomt, spesielt de 5-10 siste årene. Derfor endrer vi navn, forteller direktør Torstein Olsen i det som fram til nyttårsklokkene kimer fortsatt heter Post- og teletilsynet.

Navnet oser av postkasser og gamle telefonstolper, og har nå blitt så gammelmodig at det rett og slett er ubrukelig for en moderne virksomhet som holder et kontrollerende øye med mobildekning, bredbånd og stadig mer avanserte elektroniske tjenester og nettverk.

— «Post- og teletilsynet» er altfor spesifikt. «Nasjonal kommunikasjonsmyndighet» er mer generelt og favner videre, sier Olsen.

Stjålet begrep

Forkortelsen PT blir samtidig erstattet av Nkom.

— «Nasjonal kommunikasjonsmyndighet» høres i grunnen ut som et offisielt pressesenter for regjeringen?

— Det er informasjonsmedarbeiderne som har stjålet begrepet «kommunikasjon». Nå ønsker vi å ta det tilbake. Men det er tilrettelegging av systemene for kommunikasjon vi har ansvar for, ikke innholdet, presiserer han.

Slik ser den nye logoen ut, formgitt av Op Designstudio i Kristiansand.

— Å ha ordet «tele» i navnet er ikke hensiktsmessig nå elleve år etter at teleloven ble opphevet og erstattet av lov om elektronisk kommunikasjon. «Tilsyn» smaker dessuten av politioppgaver, vi driver mer med tilrettelegging og forvaltning, fortsetter kommunikasjonsmyndighetsdirektøren.- Er det mange som har problemer med å forstå hva dere egentlig driver med?

— Noen har trodd de har skjønt det når de ser «post», og begynt å snakke om at de har hatt en bestefar i postverket. Men bare to prosent av vårt aktuelle arbeid dreier seg om post. 98 prosent av det vi driver med er elektronisk kommunikasjon, og derfor er det nødvendig med navnebytte.

Best og billigst

— Men navnet er ikke selvforklarende, kan du med enkle ord fortelle hva dere egentlig gjør?

— Vi bidrar til å sikre hele landet moderne og rimelige elektroniske kommunikasjonstjenester. Vårt viktigste virkemiddel er å tilrettelegge for konkurranse mellom de som tilbyr tjenester, slik at både bedrifter og husholdninger får de beste og billigste løsningene. Vi er også rådgivere både for bransjen og sluttbrukerne.

— Og hva vil navneendringen gjøre for dere, tror du?

— Jeg håper det bidrar til større grad av nysgjerrighet på det vi driver med. Tidligere trodde folk vi lagde postkasser, nå håper jeg vår nye logo skal understreke at vi er en nasjonal myndighet som slår i bordet dersom man ikke oppfører seg.

— Hender det ofte at dere slår i bordet?

— Javisst. Og det er mest Telenor som får reaksjoner fra vår side, ettersom de fleste andre tilbydere er avhengige av å kjøpe tjenester fra Telenors nett, sier Olsen.

Navnet ble valgt etter en intern konkurranse blant de ansatte, men det er Samferdselsdepartementet som har tatt den formelle avgjørelsen om navnebytte.

Mandag kommer statsrådens politiske rådgiver Reynir Johannesson til Lillesand for å avduke en flunkende ny logo utformet av Op designstudio i Kristiansand.