— Folk står i kø. Selv med fem munkejern greier jeg ikke å holde unna, sier May.

Mange av kundene har minner knyttet til nystekte munker. Noen forteller om en bestemor som pleide å steke sånne. For andre er den runde, søte bollen helt ukjent, og de må smake for å finne ut hva dette er for noe.

Egentlig driver May Hortemo fra Brekkestø med høner. Men siden det trengs mye egg i munker, er dette blitt en ganske lukrativ helgegeskjeft for henne.

— Ja, munkene tjener jeg penger på, forteller hun når vi ringer henne dagen etter for å høre hvordan salget gikk.

Over 20 medlemmer

Det er 11 år siden Bondens marked startet på Sørlandet. I dag har sammenslutningen vel 20 medlemmer på Agder. Noen deltar hver gang, andre bare når deres produkter har sesong. Totalt ble det i fjor 84 boder, fordelt på de faste markedsbyene Arendal og Kristiansand, pluss andre festivaler og arrangementer, forteller Hege M. Baugstø Lier, som er koordinator for Bondens marked på Agder. Hun opplyser at det ble omsatt for 960.000 kroner i fjor, og trolig blir det mer i år.

— Nordmenn er villlig til å betale mer for lokale produkter, fordi vi liker å vite hvor maten kommer fra. Det viser undersøkelser, sier Lier.

Dette året arrangeres Bondens marked åtte lørdager i Arendal og fire i Kristiansand. I tillegg kommer andre arrangementer.

Selv med fem munkejern i sving klarer ikke May Hortemo å holde unna. Etterspørselen etter munkene hennes er stor på Bondens marked i Kristiansand.

Positive kunder

— Det er veldig gøy å stå her. Alle kundene er så positive. De liker at det blir liv på torvet. For oss som selger noe, er det dessuten en fin måte å nå ut til kunder på og få oss et nettverk. Når folk har sett oss på torvet, ringer de kanskje for å kjøpe noe seinere, forteller May Hortemo.

Det var sånn hun kom i kontakt med restauranten Måltid, som hun fremdeles leverer egg til.

— De fleste deltakerne har andre distribusjonskanaler også. Men Bondens marked fungerer som en døråpner for små eller nyetablerte virksomheter, som kan få kontakt med kunder, opparbeide seg etterspørsel og bygge merkevaren sin. Å få adgang til butikker og butikkjeder kan være både vanskelig og tidkrevende. Bondens marked er et lavterskel-tilbud for å hjelpe nye produsenter inn på markedet, sier Hege Lier.

Kjøttprodukter, bakervarer, grønnsaker og honning er de mest populære og vanligste produktene på Bondens marked, forteller hun.

Mye jobb

Til markedsdagene har May Hortemo som regel med seg egg, brød, syltetøy, geleer og diverse håndarbeid, i tillegg til ferdig munkerøre som hun steker på torvet.

— Det tar veldig mye tid, det lager seg jo ikke selv. Jeg må bake brødet på fredagene, og fletteloffen må jeg bake tidlig lørdag morgen før jeg drar på markedet, forteller hun.

May Hortemo deltar på alle markedsdagene som Bondens marked har i Kristiansand og Arendal, i tillegg til diverse festivaler. Hun trives med å ha arbeidsplassen sin hjemme og har alltid drevet med masse forskjellig, både håndarbeid og spiselige saker. Nå har hun hovedinntekten sin av det hun selger på Bondens marked.

— Men mannen min har full jobb - det er ingen som har dette som eneste inntekt, sier hun.

Kortreist

Alt som tilbys på markedsdagene skal være kortreist. Ikke alt kan kalles økologisk, men det kan også skyldes at det er dyrt for små produsenter å skaffe seg økologisk-godkjenningen Debio, forteller Lier.

Samtlige medlemmer er godkjent av Mattilsynet. Og dersom Mattilsynet skulle dukke opp under markedet, så er de hjertelig velkommen.

— Det er bare en fin måte for oss å få vist kundene våre at alt er helt greit, sier Hege Lier.