— Jeg gjorde som jeg er vant til og betalte parkeringen med appen Easypark via mobilen. Men da jeg kom tilbake til bilen lå det bot på vindusruta likevel, sier Bente Faag.

Det var lørdag hun besøkte kjøpesenteret Amfi i Mandal. Selv om det henger oppslag i parkeringshuset om at man kan betale parkeringen med Easypark, fikk hun altså likevel bo

Følg FVN Mandal på Facebook!

- Ikke den første

— Tilfeldigvis traff jeg parkeringsvakten som hadde gitt meg bot, og han fortalte at han ikke hadde utstyr til å sjekke hvem som har betalt med Easypark. «Du er ikke den første som får feilaktig bot på grunn av dette», fikk jeg beskjed om, sier Bente Faag oppgitt.

Hun slapp imidlertid bot da hun klarte å vise parkeringsvakten betalingen på sin egen mobiltelefon.— Men det var etter mye styr etter at vi måtte gå opp gjennom etasjene for å finne dekning. Jeg bor i Sandnes, og der har alle parkeringsvaktene en skanner som lett sjekker at man har betalt, forteller hun.

Senterleder Rune Juliussen ved Amfi Mandal er ikke fornøyd med dette:

— Vi vil gjerne at kundene skal ha en positiv opplevelse, også når det kommer til parkeringen. Det er selskapet Timepark som står for parkeringen hos oss, sier Juliussen til Fædrelandsvennen.

Svikt i rutinene

Det er det oslobaserte selskapet Timepark som siden oktober har drevet parkeringen hos Amfi i Mandal. Timepark driver parkeringsvirksomhet mange steder i landet, og administrerende direktør Sven Bo Sune Bakke hevder det er snakk om en svikt i rutinene.

— Våre rutiner har ikke blitt fulgt. Det er ikke sikkert nøyaktig hvor det har sviktet, i opplæringen vår eller i utførelsen av parkeringsvakten, men det utsagnet kunden referer til reagerer jeg på. Det er klart at våre parkeringsvakter har utstyret som skal til for å kunne kontrollere slike måter å betale for parkering. I denne saken er det ikke noen tvil om at kunden har rett. Vi har hatt noen slike tilfeller tidligere, sier han.

Dårlig dekning

Ifølge Bakke er det dårlig dekning inne i parkeringshuset, som kan gjøre det vanskelig for parkeringsvaktene.

— Kontrollmessig løser vi dette ved å hente ned «innelister» fra Easypark før vi går ned i parkeringskjelleren U2. Da vil betjenten se hvilke biler som har logget seg på Easypark og unngå ileggelser på disse. Dette er en rutine som fungerer i dag dersom den blir fulgt. Skulle det av en eller annen årsak bli kluss med denne ordningen rent teknisk så vil vi enten se om det er mulig å kjøpe bedre dekning i kjelleren eller alternativt fjerne muligheten til å bruke Easypark der, skriver Bakke i en e-post.Han sier videre at deres praksis i slike tilfeller er å slette kontrollavgiften.

— Skulle en kunde ha blitt feilaktig ilagt kontrollavgift, så sletter vi denne uten diskusjon. Avgifter som er korrekt ilagt kan også bli slettet, men da er forståelig nok terskelen noe høyere, skriver Bakke.