Samtidig sto bilistene i kø fra Mjåvann og stampet. Og køen bare vokste mot Kristiansand.

Fædrelandsvennen fikk første melding om vogntoget som blokkerte for trafikken klokka 10.33. Klokka 11.50 ble det meldt av veien var åpnet for trafikk. I løpet av denne perioden var også E 39 helt stengt i 15 minutter.

Ingen løsning

Sveinung Lien forteller til Fædrelandsvennen at han var tidlig på stedet, og at han sammen med trailersjåføren ringte politiet for å få tak på bergingsbil.

— Det var en mekanisk feil på bilen, og den danske sjåføren visste ikke hva han skulle gjøre, eller hvor han var, sier Lien til Fædrelandsvennen.- Men fra politiet fikk jeg høre at de kun har et eget direktenummer til Viking og Falck, som jeg ikke kunne få. De kunne heller ikke sette meg over, og da ble jeg så sinna at samtalen ble avsluttet.

Lien forteller at sjåføren så ringte til eierfirmaet i Danmark etter hjelp.

— Men sjåføren får vite at bergingsbil ikke rykker ut dersom de ikke får en bankgaranti fra eieren på at den vil betale regningen.

— Og dette ville ikke firmaet i Danmark gjøre. De mente at produsenten MAN hadde serviceansvar, og måtte fikse opp. Heldigvis har de verksted på Mjåvann, sier Lien.

— Da de kom ned fikk de fikset problemet på 10 minutter. Men jeg mener at politiet kunne gjort mer, og rekvirert bilberger, mener Lien.

Bekrefter

Daglig leder i Maskin & Auto Service Sør på Mjåvann, Ragnar Klami, bekrefter at deres mekaniker ble dagens helt på E 39. Bedriften er autorisert verksted for kjøretøyprodusenten MAN.

— Systemet er slik at merkeverkstedet har en alarmtelefon, som spesielt gjelder når det er utenlandske biler. Vi fikk telefoner og e-post fra eieren av vogntoget, og da dro vi ut.

Han betegner feilen de måtte fikse som en bagatell.

— Det var en luftslange mellom bilen og hengeren som ikke virket, slik at alle bremsene slo seg på. En mekaniker fra verkstedet fikset det nede på veien. Det er 100 meter fra oss, sier han.

Mange meldinger

Operasjonsleder i Agder politidistrikt, Ole Bjørn Kleivane, sier til Fædrelandsvennen at de fikk et ras av meldinger fra bilister på grunn av køen, og at en melding kom inn fra sjåføren selv rett før klokka 11. — Da fikk vi beskjed om at bergingsbil var rekvirert av fører, sier han.

Ingrid Mæhre, assisterende stabssjef, bekrefter også at politiet ikke kan gi ut direktenumrene de har til bilbergerne.

— Vi har interne, hemmelige numre som vi ikke vil dele med andre. Og når det er hektisk, og det kommer inn mange telefoner, så kan vi ikke fungere som opplysningen for folk.

- Hvorfor gir dere ikke ut disse numrene?

— Vi har private nummer til bergingsbiler, til brann og sykehus, slik at våre telefoner får prioritet. Vi kan ikke risikere det ved å gi dem ut til andre, sier Mæhre.

— Jeg skjønner at denne personen opplevde dette som kjipt, og jeg hater å stå i kø selv. Men vi har kun det internnummeret, og når det er hektisk er vi nødt til å prioritere knallhardt.

Hun sier at utenlandske vogntog er en utfordring når det går galt.

— Bilbergerne vil ikke hente dersom de ikke får en betalingsgaranti fra eieren. Samtidig kan ikke politiet hente selv, og vi er avhengig av ressursene til bilbergerne som er ute. Mellom klokka 10.50 og 11.05 i dag, ser jeg at tre vogntog sto fast, sier Ingrid Mæhre.

— Og jeg skjønner godt at bilbergerne vil sikre seg betaling. En regning på berging kan komme opp i 15.000- 30.000 kroner etter hva jeg har sett, sier hun.