KRISTIANSAND: Gudmor Unni Sunde, bemanningsansvarlig ved Siem Offshore i Kristiansand, døpte i dag det 10. og siste skipet i serien rederiet har bestilt fra Kleven Verft i Ulsteinvik.

En rekke prominente gjester var invitert til dåp og omvisning i havna. Shanty-koret sang, og Kristian Siems sønn, Charlie Siem, spilte fiolin. Han er fiolinist helt i toppklasse, og imponerte ved siden av hans fars siste fartøy.

– Det er ikke min fortjeneste, men jeg er stolt av ham, sa pappaen.

En smule fornøyd er han også med rederiet han har bygd opp i Kristiansand, og båten som ble døpt i går.

– Jeg gir mine komplimenter til gudmor Unni Sunde og de andre kollegene i Kristiansand. De har gjort en fantastisk jobb med å bygge opp rederiet, sa Siem.

Foto: Reidar Kollstad

91 meter lang og 22 meter bred, så ruver Amethyst godt i Kristiansand Havn. Den gamle hurtigruta, som nå er skoleskipet Sjøkurs, ser puslete ut ved siden av. Men det er ikke de utvendige målene som er mest imponerende. Ankerhåndteringsfartøy-serien er større og kraftigere enn sine forgjengere. En av årsakene er at oljearbeid nå foregår lenger langs kysten og i tøffere farvann enn tidligere.

– Det er et av de største fartøyene i sin klasse. Men også en skikkelig kraftplugg, sa direktøren for verftet, Ståle Rasmussen. Siem Amethyst og de ni søstrene har 300 tonn trekkraft og to hovedmotorer med 8.000 kilowatts kraft.

6 milliarderskontrakten de har hatt med Siem Offshore er ifølge hovedaksjonær Kristian Siem den største i Norge noensinne. Hvert av fartøyene er døpt etter en edelsten, og etter dåpen i Kristiansand skal 600 millionersbåten ut i Nordsjøen skaffe verdier tilbake til rederiet og aksjonærene. Båten starter med å gå i spotmarkedet i Nordsjøen fra søndag.