KRISTIANSAND: Dokka blir fylt igjen med stein, tollen blir flyttet og kjøremønsteret blir nytt i ferjehavna i Kristiansand. Det er klart etter at Kristiansand bystyre onsdag godkjente havnas budsjett der planene for ferjehavna er en vesentlig del.

— Vi planlegger å starte opp i første kvartal av 2013, bekrefter havnedirektør Halvard Aglen.

De vil ennå ikke gi ut noen skisser over hvordan de tenker seg at det nye kjøremønsteret skal bli. Men det skal i hvert fall redusere lossetiden betydelig, kanskje halvere den. Lossetiden kan i dag være over en time.

SNART HISTORIE: Den gamle dokka tilh rte Kristiansand Mekaniske Verksted (KMV). Kranene ble fjernet i 2002 og dokka var senere i bruk til Silvia Ana og til skipet Fjord Champion som havarerte ved S gne i 2005. Dette bildet er fra 1978. Foto: Arkiv Foto: Arkiv

Flaskehals

Havnas plan er å fylle igjen den gamle KMV-dokka som knapt har vært i bruk siden Silvi Ana lå der i vinteropplag. En stund var det også et alternativ å legge et lokk over dokka, men dette blir trolig for kostbart.

Det store spørsmålet er likevel hvor tollen skal ligge og hvordan passeringen blir her. Denne er i dag den store flaskehalsen og får mye av skylden for at det tar så lang tid å komme seg i land i Kristiansand.

— Det er flere måter å gjøre dette på. Spørsmålet er hvor mange kjørebaner vi skal ha gjennom tollen. Vi har ikke kommet så langt at vi vet noe om dette ennå, sier Halvard Aglen, som lover at de skal ha tett kontakt med både tollvesenet og ferjeselskaper før de bestemmer seg for hvordan den endelige utformingen blir.

— Vi er veldig positive til planene. Andre havner har bedre fasiliteter enn oss. Her er det både trangt og gamle lokaler, sier Thorleif Andreassen, regiondirektør for Tollregion Sør-Norge.

Hvor raskt bilene kommer seg ut fra ferjene, vil blant annet være avhengig av hvor mange kjørebaner det blir gjennom tollen. Men Andreassen sier det er for tidlig å si noe om hvilken løsning som blir valgt.

Turistnæringen jubler

Den trege ilandkjøringen i Kristiansand er den hyppigste klageårsaken hos Color Line. Også på turistkontoret i Kristiansand mottar de klager over hvor lang tid det tar å komme seg i land i byen.

— Spesielt for dem som kommer med kveldsferja og skal videre til Hovden eller andre steder, er dette frustrerende. Halve natta er jo gått før de kommer seg fram, sier Randi Haukom, turistsjef i Kristiansand.

Hun ser fram til at det endelig blir gjort noe med ilandkjøringen.

— Det vil bli svært positivt oppfattet. Jeg tror mange får sjokk når de kommer til Kristiansand og må vente over en time før de får kjøre i land, sier Haukom.

Må betale

Det blir ferjeselskapene som må betale for gildet. Det skjer ved at havneavgiftene øker betraktelig. Color Line har anslått at de må ut med i overkant av tre millioner kroner i året, mens Fjord Line anslår rundt en million med dagens trafikk.

Fjord Line synes de må ta en urimelig belastning og liker dårlig at de nå må være med å finansiere en utbygging de selv mener å ha liten nytte av.

— Vi kommer med maks 200 biler, mens Color Line kommer med flere ganger så mange. Det er de store mengdene med biler som fører til at flaskehalsene oppstår, så det er først og fremst Color Line som har glede av en slik utbygging, sier Ingvald Fardal.