KRISTIANSAND: — De driver en utmerket bedrift som leverer år etter år. Det spesielle her er at det var en ikke-fagmann som startet opp, men han har virkelig fått det til. Det står det respekt av, sier styreleder i NHO Reiseliv, Jan Stabell, til fvn.no.

I juryens begrunnelse blir det vektlagt at gjestene har stått i fokus hos Pieder Ro fra dag én, og at man har jobbet systematisk for å skape sterkt eierskap blant de ansatte.

— Starten var noe famlende og søkende, og første driftsår var ikke noe å skryte av. Men med stor entusiasme valgte ledelsen å være lyttende til hva markedet etterspurte og hva kundene ønsket. Man ansatte også fagfolk for å ta seg av den utadrettede delen. Dette har til sammen skapt en mønsterbedrift, gjengir Arild Ljådal i NHO Reiseliv fra juryens begrunnelse.

Ifølge NHO slipper bedriften også å bruke mye penger på markedsføring.

— Markedsføringen består i hovedsak av å levere et produkt som tilfredsstiller gjestene. I bransjen kaller vi det "munn-til-munn", sier Ljådal.

Ifølge NHO Reiseliv skyldes bedriftens gode lønnsomhet i hovedsak god økonomistyring og utnyttelse av råvarene.

— Alle som driver spisested vet hva god kjøkkenøkonomi betyr, kommenterer Ljådal.

Foto: Ukjent