MARNARDAL: Da fylkespolitikerne og kommunepolitikerne fikk presentert en spennende mulighet for flere lokaltog langs Sørlandsbanen, valgte de alle å ta egen bil til møtet. Noen byråkrater valgte den 28 minutter lange togreisen fra Kristiansand, som med bil tar tre kvarter. Men lokaltog har de alle stor tro på. Selv om NSB mener det er urealistisk med lokaltog rundt Kristiansand.

Lokaltog

På konferansen i Marnardal, arrangert av Vest-Agder fylkeskommune, fikk de høre at Jernbaneverket og ROM Eiendom nå ser på muligheten for å få flere pendlertog til Kristiansand fra Sira i vest til Gjerstad i øst.

I løpet av ett år innfører NSB tog hver andre time på Sørlandsbanen. Dette vil føre til at hele fem togsett vil stå uvirksomme på Kristiansand stasjon fram til 09.00 på morgenen. Nå ser man på muligheten til å benytte disse til lokaltog.

Stor suksess

Lokaltog har vært en stor suksess på Jærbanen, og rundt Buskerud planlegger man det samme. På Jæren har antall togpassasjerer økt fra rundt 600 000 i 1991 til rundt 3,5 millioner i dag.

På konferansen la konsulent Are Kristiansen i Faveo fram disse planene for fylkeskommunen og kommunene i Vest-Agder. I løpet av oktober skal en rapport være klar som ser nærmere på om dette er mulig å få til.

Hovedideen er å utnytte dagens jernbanelinje og dagens togmateriell.

Urealistisk

Men NSB har ingen planer om å utrede lokaltog på Sørlandsbanen rundt Kristiansand, og kaller forslaget som ble presentert for politikerne i Marnardal onsdag for totalt urealistisk.

— Det som ble sagt på jernbanekonferansen i Marnardal er totalt misvisende og irriterende, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig på Sørlandsbanen.

Aldri deltatt

I powerpointen som ble vist på møtet, kom det fram at en arbeidsgruppe bestående av Jernbaneverket og NSB, representert ved Dag Brekkan, arbeider med en rapport som skal legges fram for politikerne i løpet av oktober.

— Jeg har aldri deltatt i noen møter. Jeg har vært invitert, men ikke møtt, sier Brekkan.

— Hadde jeg møtt, ville forslaget blitt lagt dødt umiddelbart, og aldri utredet videre. Vi hadde heller aldri lagt dette fram for politikerne. Det er ikke befolkningsgrunnlag rundt Kristiansand for å etablere lokaltog.

Om overkapasiteten på tog, sier Brekkan:

— Det holder ikke bare med tog, vi må ha personale til å kjøre togene. I tillegg må jeg nevne at all lokaltogkjøring i Norge er offentlig kjøp. Dette blir prioritert av Samferdselsdepartementet.

Gode forklaringer

Og flere av politikerne som kom i bil til jernbanekonferansen, hadde gode forklaringer på hvorfor de ikke benyttet tog:

— Jeg bor i Mandal, så det er ikke lett for meg å ta toget til Marnardal, sier fylkesvaraordfører og leder av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen (KrF).

— Men det hender jeg tar toget. Vi er vel alle litt bekymret for hvor sent det går med toget i dag. Jeg mener Sørlandsbanen nærmest har et slags forvitringsperspektiv. Hvis det ikke blir tatt noen grep langs banen forsvinner den i løpet av denne generasjonen, mener Westermoen.

Songdalen-ordfører Johnny Greibesland (Sp) valgte også egen bil til Marnardal.

— Nå bor jeg i Finsland, og der er det ikke jernbanestasjon. Så jeg tok bil. Det er mulig å kjøre til Nodeland, men i dag var ikke det noe alternativ. Hadde vi hatt stasjon på Finsland kunne jeg vurdert tog, sier Greibesland.

Kjørte to sammen

— Skulle jeg tatt toget måtte jeg tatt bilen til Kristiansand først, for jeg bor jo i Mandal, forklarer fylkesordfører Terje Damman (H).

— Jeg hadde faktisk ikke så mange muligheter til å ta toget. Vi kjørte to sammen, det er da noe, påpeker han.

Flere pendler fra Marnardal

— Toget bruker 28 minutter fra Kvadraturen til Marnardal, sier ordfører Helge Sandåker (Ap), og minner om at dette er omtrent samme tid som det tar å kjøre bil til Vågsbygd i rushtiden. Nå legger også kommunen ut attraktive tomter i nærheten av jernbanestasjonen.

— Dette er jo en strålende idé og bygger opp under den mulighetsstudien vi nå har laget i Marnardal, sier Sandåker.

— Vi opplever at flere og flere bruker toget, både til pendling og skole. I 2012 økte kommunen med 60 innbyggere. Noen få pendler også til arbeid i Marnardal, og det er viktig, påpeker Sandåker.

Han legger ikke skjul på at man i kommuneplanene nå er opptatt av å utvikle Marnardal også som en forstad til Kristiansand, og da er togtilbudet viktig. Derfor hilser han velkommen planene om flere lokaltog og hyppigere avganger.

Det samme gjør ordføreren i Audnedal Tønnes Seland.

— For oss vil et slikt tilbud bety mye. Vi vil få mulighet til å utvikle området rundt jernbanestasjonen, sier Seland. Vi har store industriområder og Konsmo fabrikker ligger i gangavstand fra jernbanelinjen. Her kan etablere mer næring, og slik kan vi få innpendling fra Kristiansands-området.