Alle de tre, nasjonale fartøyvernsentrene i Hardanger, Gratangen og på Bredalsholmen er kritisk forfatning på grunn av ordretrørke. Mandag ble det kjent at de har krevet møte med riksantikvar Jørn Holme, og kritiserer han for å ødelegge for driften deres.

— De har tydeligvis misforstått systemet. Vi er veldig klar over fartøyvernsentrene har det tøft. Vi har redusert antallet skip vi gir støtte til, fra 80 til 50 fartøyer for raskere å ferdigstille færre båter. Det er gunstig for sentrene. Men vi kan ikke bestemme hvor skipene skal repareres. Det kunne vi tidligere, men av konkurransehensyn går ikke det lenger. Vi gir penger til eierne. Deretter står de fritt til å gjøre jobben hvor de vil. Jeg forstår frustrasjonen. Men verftene må nå selv gjøre seg attraktive i markedet. De må levere det beste anbudet. Det er krevende, fordi de er i et Nordsjø-marked, hvor eierne kan dra til Polen, England eller andre steder. Det er viktig at Bredalsholmen viser at verftet er best og billigst, sier Jørn Holme.

Holme reagerer også på fremstillingen for Bredalsholmen. Han sier Riksantikvaren er bundet av å gi D/S "Hestmanden" fortsatt fem av årlige bevilgninger av den totale potten på 42 millioner kroner de nærmeste årene, etter at Fylkeskommunen i Vest-Agder forskutterte ferdigstillingen av skipet i fjor.

— Totalt vil 18 millioner gå til "Hestmanden", og derfor går bevilgninger til andre fartøyer ned betydelig de nærmeste årene. Dessuten har vi gitt tilskudd på 2,5 millioner kroner til D/S "Fredrikshald 1", som er i dokk på Bredalsholmen nå, sier Holme.

De tre sentrene har et fellesråd. I nasjonal verneplan har Riksantikvaren forpliktet seg til å sikre dem mulighet til å ta vare på den faglige arven.

I brevet av 10. august, kritiserer man Holmen for ikke å følge opp politiske vedtak, og gi klattebevilgninger, som ikke gir mulighet til rasjonell drift.

— Jeg skal selvsagt møte dem. Men de vet godt at det er ikke jeg som bevilger rammen til fartøyvern. Det gjør Miljøverndepartementet. Og jeg synes godt de kunne besøke departementet også, ikke bare meg, sier Holme.

— Vi har gitt 100 avslag i år, det viser det store behovet innen fartøyvern, sier Holme.